UEFin liput.

Itä-Suomen yliopiston rehtorin haussa Määttä, Pihlajamäki ja Rissanen jatkoon

Itä-Suomen yliopiston hallitus valitsi rehtorihaun kärkiehdokkaat, jotka jatkavat seuraavaksi yliopistoyhteisön kuulemistilaisuuksiin ja haastatteluihin. Kärkiehdokkaat ovat Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori, ympäristöoikeuden professori, OTT Tapio Määttä, terveystieteiden tiedekunnan dekaani, kliinisen ravitsemustieteen professori, LT Jussi Pihlajamäki sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan dekaani, sosiaalityön professori, YTT, TtL Sari Rissanen. Yliopiston hallitus päätti kärkiehdokkaista ja rehtorivalinnan aikataulumuutoksista kokouksessaan 13. helmikuuta.

Hallituksen mukaan valituilla kärkiehdokkailla on rehtorin tehtävän hoitamiseksi tarvittava kyky ja ammattitaito sekä käytännössä osoitettu hyvä johtamistaito. Lisäksi heillä on erinomainen tuntemus Suomen korkeakoulujärjestelmästä ja -politiikasta sekä parhaat edellytykset yhteistyöhön alueellisten, kansallisten ja kansainvälisten sidosryhmien kanssa.

Itä-Suomen yliopiston rehtorin tehtävää haki määräaikaan 31.1.2024 mennessä seitsemän henkilöä, joista viisi henkilöä täytti yliopistolain edellyttämät kelpoisuusvaatimukset.

Rehtoriehdokkaat ovat kuultavina yliopistokollegion järjestämissä tilaisuuksissa 26.–27. helmikuuta Joensuun ja Kuopion kampuksilla. Yliopiston hallitus haastattelee kärkiehdokkaat 13. ja 21. maaliskuuta. Päätös uudesta rehtorista on tarkoitus tehdä hallituksen kokouksessa 22.3.2024. Hallitus vahvisti vararehtoreiden hakuajaksi 25.3.–19.4.2024.

Itä-Suomen yliopisto uudistaa rehtoraattiaan valitsemalla rehtorin ja kaksi vararehtoria toimikaudelle 1.1.2025–31.12.2029. Nykyiset rehtorin ja akateemisen rehtorin toimikaudet päättyvät 31.12.2024.

Hallituksen puheenjohtaja Lea Ryynänen-Karjalainen, 050 337 8712