Snelmmanian pääaula.

Itä-Suomen yliopiston rehtori valitaan viidestä ehdokkaasta

Itä-Suomen yliopiston rehtorin tehtävää haki määräaikaan 31.1.2024 mennessä seitsemän henkilöä. Yliopiston rehtori valitaan viidestä ehdokkaasta, kun kahden hakijan kohdalla kelpoisuusehdot eivät täyty.

Rehtorin tehtävän hakijat ovat

• professori, Ph.D. Ayfer Gedikli
  • akateeminen rehtori, OTT Tapio Määttä
  • dekaani, LT Jussi Pihlajamäki
  • Deputy Pro-Vice-Chancellor, Ph.D. Abhishek Ranjan
  • dekaani, YTT, TtL Sari Rissanen

Yliopiston hallitus valitsee rehtorin toimikaudelle 1.1.2025–31.12.2029. Rehtoriksi valittavalta vaaditaan tohtorintutkinto, rehtorin tehtävien hoitamiseksi tarvittava kyky ja ammattitaito sekä käytännössä osoitettu hyvä johtamistaito. Rehtori johtaa yliopistoa sen arvojen ja strategian mukaisesti sekä hoitaa yliopistolain mukaisesti rehtorille määrättyjä tehtäviä.

Nykyiset rehtorin ja akateemisen rehtorin toimikaudet päättyvät 31.12.2024. Itä-Suomen yliopisto uudistaa rehtoraattiaan valitsemalla rehtorin ja kaksi vararehtoria vuonna 2025 alkavalle toimikaudelle. Vararehtorien hakuaika on 2.–24.5.2024.

Hallituksen puheenjohtaja Lea Ryynänen-Karjalainen, 050 337 8712