Nainen lukee tablet-tietokonetta. Vihanneksia astiassa.

Itä-Suomen yliopiston ravitsemustieteen opiskelijat pääsevät oppimaan digitaalista ravitsemusohjausta

Yhteistyö suomalaissovellus MealLoggerin kanssa tuo ravitsemusohjauksen jatkossa yhä useamman suomalaisen saataville

Tulevaisuudessa yhä useammalla suomalaisella on mahdollista saada laadukasta ravitsemusohjausta, kun digitaaliset palvelut tulevat perinteisen, kasvokkain tapahtuvan ravitsemusterapian rinnalle. Itä-Suomen yliopiston Kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikkö aloittaa yhteistyön suomalaisen MealLogger-sovelluksen kanssa. MealLogger on kuvapohjainen ruokapäiväkirja, joka mahdollistaa uudenlaisen ohjauksen, myös etänä.

Jatkossa Itä-Suomen yliopiston ravitsemustieteen opiskelijat käyttävät MealLoggeria osana opintojaan ja saavat näin kokemusta digitaalisesta ravitsemusohjauksesta.

–  Opiskelijoiden tulee saada sellaista koulutusta, joka valmentaa hyvin työelämään. Erilaiset digitaaliset työvälineet ja palvelut ovat nykypäivää ja on tärkeää, että niiden käyttöä opiskellaan ja harjoitellaan osana opintoja, Itä-Suomen yliopistonlehtori Anu Ruusunen sanoo.

MealLogger on suomalaisyritys Wellness Foundryn kehittämä sovellus, ruokapäiväkirja, jossa käyttäjä kuvaa syömänsä ateriat. Kun ohjauksessa käytetään apuna ateriakuvia, saadaan näkyväksi asioita, jotka saattavat jäädä keskustellen huomaamatta.

– Digitaalisilla menetelmillä ohjausta saadaan muutenkin lähemmäksi asiakkaan ja potilaan arkea.  Kuviin perustuvasta ohjauksesta on saatu hyviä tuloksia muun muassa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä sekä Vantaan kaupungilla, joissa sitä on käytetty osana ryhmäohjausta. Asiakkaat ovat kiitelleet MealLoggerin helppokäyttöisyyttä ja sen mahdollistamaa vuorovaikutteisuutta, MealLoggerin toimitusjohtaja Michael Quarshie sanoo.

Digitaalinen ravitsemusohjaus täydentää perinteistä kasvokkain tapahtuvaa ohjausta ja tuo ravitsemusterapiaan nykyaikaisin toimintamalleja.

Ravitsemustieteen opiskelijat käyttävät jatkossa MealLogger-sovellusta osana yksilö- ja ryhmäohjausopintoja. Lisäksi opiskelijat vastaavat uuden YTHS Ravitsemus -palvelun kautta tulleisiin kysymyksiin.

–  Tämä yhteistyö on ensimmäinen laatuaan yliopistomaailmassa. On hienoa, että Itä-Suomen yliopisto on asiassa aktiivinen ja tarjoaa opiskelijoilleen tulevaisuuden työelämätaitoja digitaalisuus huomioiden, Michael Quarshie sanoo.

Michael Quarshie, toimitusjohtaja, Wellness Foundry, puh. 050 327 8883

Anu Ruusunen, yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto, puh. 050 387 1265, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/anu.ruusunen/