Siveltimiä.

Itä-Suomen yliopistolle 1,8 miljoonaa euroa varhaiskasvatuksen aloituspaikkojen lisäykseen

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Itä-Suomen yliopistolle rahoituksen 105 lisäaloituspaikkaan.

Itä-Suomen yliopisto on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä 1,8 miljoonan euron rahoituksen 105 lisäaloituspaikkaan, jotka kohdistuvat varhaiskasvatukseen.

Ministeriö julkisti lisärahoituksen 29. helmikuuta. Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multalan päätöksellä rahoitusta myönnetään aloituspaikkojen lisäämiseksi 15 ammattikorkeakoulussa ja seitsemässä yliopistossa. Koulutusta lisätään yhteensä lähes 41 miljoonan euron lisärahoituksella, ja päätöksen myötä korkeakouluissa avautuu haettavaksi yhteensä 1886 uutta koulutuspaikkaa.

Yliopistoissa aloituspaikkoja lisätään varhaiskasvatuksen opettajien koulutukseen. Varhaiskasvatuksen opettajien aloituspaikkoihin osoitetaan 16,2 miljoonaa euroa, jolla rahoitetaan 875 aloituspaikkaa.

– Olemme kehittäneet varhaiskasvatuksen monimuotokoulutusta systemaattisesti, ja olemme siinä onnistuneetkin erittäin hyvin. Lisäksi olemme kehittäneet varhaiskasvatuksen maisterikoulutusta, joka vastaa työelämän tarpeisiin erityisesti päiväkotien johtamisen ja kasvatusyhteisöjen kehittämisen näkökulmista. On erinomaisen hieno asia, että voimme koulutuspaikkalisäyksin turvata sekä alueellista että kansallista työvoiman saatavuutta tällä alalla, iloitsee filosofisen tiedekunnan dekaani Janne Pietarinen.

Ammattikorkeakouluissa uudet aloituspaikat kohdennetaan sairaanhoitajien, bioanalyytikoiden ja röntgenhoitajien koulutusmäärien lisäämiseen. Rahoitus uusiin aloituspaikkoihin myönnetään aloille ja alueille, joilla on vakava pula osaavasta työvoimasta.

– Uudet aloituspaikat kohdennetaan sinne, missä tarve sekä koulutukselle että osaavalle työvoimalle on kaikkein kovinta. Helpotamme näillä päätöksillä työvoimapulaa varhaiskasvatuksessa ja sote-palveluissa, kuten hallitusohjelmassa sovimme, Multala sanoo.

Multala iloitsee joustavan monimuotokoulutuksen laajentumisesta varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksessa.

– Tarvitsemme enemmän varhaiskasvatuksen opettajia kuin pystymme tällä hetkellä kouluttamaan. Monimuotokoulutus antaa alalla jo oleville osaajille mahdollisuuden kouluttautua varhaiskasvatuksen opettajaksi joustavammin ja nopeammin työn ohessa. On erittäin hienoa, että yliopistot laajentavat monimuotokoulutuksen tarjontaa.

Päätökset tehtiin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen hakemusten perusteella. Rahoitus kohdistuu vuosina 2024–2026 alkaviin koulutuksiin.

Tiedotteen lähde: Opetus- ja kulttuuriministeriö