Snelmmanian pääaula.

Itä-Suomen yliopisto tukee Ukrainasta paenneita – maksutonta englanninkielistä koulutustarjontaa laajennetaan

Ministeriö tukee korkeakouluja vieraskielisen opintotarjonnan laajentamiseksi tilapäistä suojelua saaville – Itä-Suomen yliopistolle 400 000 euron tuki.

Itä-Suomen yliopisto on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä 400000 euron tuen avoimen ja maksuttoman englanninkielisen koulutustarjonnan laajentamiseksi tilapäistä suojelua saaville. Ministeriö tukee kaikkiaan 5,5 miljoonalla eurolla Suomen korkeakouluja opintotarjonnan lisäämisessä ja kehittämisessä tilapäistä suojelua saaville.

– On velvollisuutemme auttaa hädänalaisia, ja myös koulutuksella on roolinsa tässä työssä. Suomi haluaa tukea Ukrainan jälleenrakentamista osaamisen kautta, tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen sanoo.

Ministeriön avustukset ovat osa Suomen toimenpideohjelmaa ukrainalaisten korkeakouluopiskelijoiden ja tutkijoiden tukemiseksi.

Itä-Suomen yliopisto laajentaa saadulla rahoituksella merkittävästi avoimen yliopiston englanninkielistä tarjontaa. Avoimeen yliopistoon tulee tarjolle myös Suomi toisena kielenä -opintoja.

– Tavoitteemme on, että vuoden päästä meillä olisi avoimessa yliopistossa tarjolla yli 40 englanninkielistä opintojaksoa, yhteensä yli 200 opintopistettä. Tämä opintotarjonta palvelee tulevaisuudessa myös muita maahanmuuttajia, kertoo akateeminen rehtori Tapio Määttä Itä-Suomen yliopistosta.

Itä-Suomen yliopisto auttaa Ukrainan sotaa pakenevia tällä hetkellä muun muassa tarjoamalla ilmaisen erillisopinto-oikeuden Suomeen saapuneiden ukrainalaisopiskelijoiden tukemiseksi, avoimen yliopiston kursseja ilmaiseksi sekä hakumahdollisuuksia englanninkielisiin maisteri- ja kandidaattiohjelmiin.

Ensimmäiset ukrainalaiset opiskelijat saapuivat Itä-Suomen yliopistoon jo huhtikuussa. Syyskuun alussa ukrainalaisia opiskelijoita oli Joensuussa ja Kuopiossa yhteensä 15.

– Jatkuva erillishaku mahdollistaa opinto-oikeuden sujuvan hakemisen Suomeen saapumisen jälkeen. Tälläkin hetkellä käsittelyssä on useita hakemuksia, Määttä kertoo.

Opintomahdollisuuksia Ukrainan sotaa pakeneville on koottu verkkosivuille englanniksi.

Lähde: Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedote.

Sähköpostitse: studysupport@uef.fi