Mukeja käsissä.

Itä-Suomen yliopisto jatkaa Suomeen saapuneiden ukrainalaisopiskelijoiden tukemista tarjoamalla ilmaisen erillisopinto-oikeuden

Itä-Suomen yliopisto jatkaa Suomeen saapuneiden ukrainalaisopiskelijoiden tukemista myös alkavan lukuvuoden 2022–2023 aikana.

Ukrainalaiset tutkinto-opiskelijat voivat hakea erillistä opinto-oikeutta Itä-Suomen yliopistoon eikä heidän tarvitse maksaa opinnoistaan. Opiskelijat, joilla on voimassa oleva opinto-oikeus jossakin ukrainalaisessa yliopistossa ja jotka ovat hakeneet tai joille on jo myönnetty oleskelulupa Suomeen tilapäisen suojelun perusteella, voivat hakea opinto-oikeutta.

– Kampuskaupunkeihimme Joensuussa ja Kuopiossa on saapunut ja saapuu edelleen ukrainalaisopiskelijoita, jotka haluaisivat jatkaa yliopisto-opintojaan Suomessa. Tarjoamalla opinto-oikeutta voimme auttaa heitä saavuttamaan akateemisia tavoitteitaan sekä tukea heitä tulevaisuutensa suunnittelussa, Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori Tapio Määttä toteaa.

Ukrainalaisopiskelijoiden hakuaika Itä-Suomen yliopistoon aukeaa 1. elokuuta 2022 ja hakemuksia voi jättää Opintopolku-palvelun kautta läpi koko lukuvuoden. Opiskelijoille myönnettävä erillinen opinto-oikeus antaa heille mahdollisuuden suorittaa yksittäisiä kursseja tai opintokokonaisuuksia, eli käytännössä Itä-Suomen yliopistossa englannin kielellä tarjottavia sivuaineopintoja. Myös suomen kielen kursseja on tarjolla. Hakijoiden toivotaan tutustuvan Itä-Suomen yliopiston tarjontaan jo ennen hakemuksensa jättämistä, sillä opiskelupaikka myönnetään hakijan aiempien opintojen soveltuvuuden perusteella. Hakijoilta odotetaan myös hyvää englannin kielen hallintaa.

Opiskelupaikan saaneet opiskelijat voivat aloittaa opintonsa syyskuun alusta alkaen ja heidän opinto-oikeutensa on voimassa 31.7.2023 saakka. Opintoja voi suorittaa sekä Joensuun että Kuopion kampuksilla ja erillisen opinto-oikeuden turvin suoritettavat opinnot ovat ilmaisia.

Erillisen opinto-oikeuden saaneet ukrainalaisopiskelijat voivat myöhemmin hakeutua Itä-Suomen yliopiston kandi- ja maisteriohjelmiin edellyttäen, että he täyttävät ohjelmien kelpoisuus- ja pääsyvaatimukset.

Opintoihin liittyvät kysymykset: studysupport@uef.fi

Avainsanat