Tohtorinhattu UEFin embleemillä.

Itä-Suomen yliopisto promovoi 126 tohtoria kesäkuun promootiossa

Itä-Suomen yliopisto järjestää tohtoripromootion Kuopiossa 9.–11.6.2022. Tapahtumassa promovoidaan 126 yliopistosta valmistunutta tohtoria ja 13 kunniatohtoria.

Alun perin kesälle 2020 suunniteltua promootiota jouduttiin siirtämään koronapandemian vuoksi, ja tämän vuoden tapahtumaan voivat osallistua tuolloin ilmoittautuneet. Ilmoittautuminen päättyi tammikuun lopussa.

Kuopiossa promovoitavat tohtorit ovat valmistuneet luonnontieteiden ja metsätieteiden, terveystieteiden tai yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta. – Eniten ilmoittautuneita on terveystieteiden tiedekunnasta, mutta edustettuna on laaja kirjo tieteenaloja aerosolifysiikasta ympäristötieteeseen. Kaikki promovoitavat tohtorit ovat väitelleet 2000-luvulla. Ikähaitari on kuitenkin laaja, vuodesta 1955 vuonna 1992 syntyneisiin, promootiokoordinaattori Kirsi Bykachev kertoo.

Tohtoripromootio pidetään Kuopion Musiikkikeskuksessa. Seuralaiset ja promootion toimijat mukaan lukien tapahtumassa on useita satoja osallistujia.  Promootiotoimikunnan puheenjohtajan, professori Katri Vehviläinen-Julkusen mukaan luvassa onkin näyttävä akateeminen juhla. – Juhlatunnelmaa nostaa vielä osaltaan se, että pitkään odotettu tapahtuma päästään vihdoin toteuttamaan.

Tiedusteluja kesän promootioon osallistumisesta on tullut myös muilta kuin aiemmin ilmoittautuneilta. He ovat tervetulleita osallistumaan seuraaviin promootioihin, jotka pidetään Joensuussa 6.–8.6.2024 ja Kuopiossa 5.–7.6.2025. Niihin ilmoittautuminen alkaa promootiota edeltävän vuoden lopulla.

Tohtoripromootion ohjelmaa ja muita tietoja päivitetään promootion verkkosivuille osoitteeseen www.uef.fi/promootio.

Promootiokoordinaattori Kirsi Bykachev, kirsi.bykachev (a) uef.fi, p. 050 3634819