Sateenkaarilippu

Itä-Suomen yliopisto osallistuu Pohjois-Karjalan Pride-viikkoon

Itä-Suomen yliopisto järjestää 20.–24.9.21 Pride-hengessä yleistä tietoisuutta lisääviä tapahtumia, joissa aiheina ovat seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus. Tavoitteena on lisätä moninaisuuden kunnioittamista.

Pohjois-Karjalan Setan järjestämän Pride-tapahtuman (https://pohjoiskarjalanseta.fi/pohjois-karjala-pride/) teemana on tänä vuonna Näe minut.

Itä-Suomen yliopisto on koostanut omaa ohjelmaansa yhteistyössä Pohjois-Karjalan Setan ja Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan (ISYY) kanssa. Pride-tapahtumaan osallistuminen on yksi teko yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja monimuotoisuutta toteuttavassa Itä-Suomen yliopistossa.

”Yliopisto on monenlaisten ihmisten opiskelu- ja työpaikka. Haluamme edistää arvostavaa ja turvallista työilmapiiriä, jossa kaikki voivat kokea olevansa työyhteisön täysivaltaisia jäseniä. Meidän on yhdessä opeteltava, miten voimme välttää myös tahatonta syrjintää”, sanoo rehtori Jukka Mönkkönen.

Rehtori kannustaa henkilökuntaa ja opiskelijoita lisäämään ymmärrystään viikon teemoista yliopistolaisille suunnatussa verkkokoulutuksessa, joka ei vaadi ennakkotietoja, vain avoimuutta moninaisuutta kohtaan.

Yliopiston henkilöstö- ja hyvinvointijohtaja Ulla Hurskaisen mukaan yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja monimuotoisuuden edistäminen ovat esillä monella tavoin alkaneen lukuvuoden aikana.

”Monimuotoisuuden edistäminen on osa strategian toimenpideohjelmaamme. Tietoisuus yliopiston henkilökunnan ja opiskelijoiden monimuotoisuudesta ja yhdenvertaisuuden edistämisen tarpeesta on kasvanut vuosi vuodelta. Työtä on tehtävänä ja tietoisuuden lisäämisen ja keskustelun herättämisen lisäksi tarvitaan konkreettisia tekoja”, sanoo Hurskainen.

Yksi osoitus konkretiasta on lokakuussa käynnistyvä henkilöstön palvelumuotoiluvalmennus. Siinä yhden valmennusryhmän teemana on yhdenvertaisuus ja diversiteetti.

”Valmennuksen palvelumuotoiluprojektissa kehitetään konkreettisia toimia monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi”, kertoo Hurskainen.

Pride-viikon tapahtumia Itä-Suomen yliopistossa:

Ma 20.9.: Sateenkaariliput vedetään salkoihin Joensuun kampuksella. Yhdenvertaisuuden hengessä sateenkaariliput liehuvat tällä viikolla myös Kuopion kampuksella.

Ma 20.9.: Itä-Suomen yliopiston kirjaston Pride-kirjanäyttely avautuu verkossa (https://primo.uef.fi/discovery/collectionDiscovery?vid=358FIN_UOEF:VU1&collectionId=81108946690005966) ja Joensuun kampuskirjaston 1. kerroksessa. Näyttely on avoinna 30.9. saakka

To 23.9. klo 13–14: Café Smart -tiedekahvila Carelia-rakennuksen ala-aulassa Joensuun kampuksella. Mistä ja miten puhumme, kun puhumme seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta? Keskustelijoina ovat sukupuolentutkimuksen professori Jaana Vuori ja yhteiskuntatieteiden tutkijatohtori Annukka Lahti. Tiedekahvila striimataan ja tallennetaan. Tapahtuma on maksuton ja kaikille avoin. Kahvitarjoilu. Striimilinkki: uef.fi/pride

Pe 24.9. klo 12: Pidä silmät auki sekä Joensuun että Kuopion kampuksella – voit törmätä Pride-teemaiseen flashmobiin!

Henkilöstö- ja hyvinvointijohtaja Ulla Hurskainen, p. 050 512 5238
Media- ja tapahtumatuottaja Kristiina Kuisma, p. 050 563 5798