UEFin liput.

Itä-Suomen yliopisto mukana eurooppalaisessa virtuaalikampuksessa

Itä-Suomen yliopisto on yhdessä eurooppalaisten kumppanuusyliopistojensa kanssa rakentamassa eurooppalaista virtuaalikampusta.  Ensi lukuvuonna tulee tarjolle yhteensä yli 100 useiden eri yliopistojen toteuttamaa englanninkielistä verkko-opintojaksoa.

- Eurooppalainen virtuaalikampus on rakennettu yhdessä Young Universities for the Future of Europe (YUFE) -verkostoon kuuluvien yliopistopartnereidemme kanssa. Olen iloinen siitä, että saimme todella nopealla aikataululla monipuolisen valikoiman kursseja tarjolle eri yliopistoista, akateeminen rehtori Tapio Määttä toteaa.

Itä-Suomen yliopisto tarjoaa eurooppalaisella virtuaalikampuksella ensi lukuvuonna yhteensä 13 verkko-opintojaksoa.

Oikeustieteiden laitokselta virtuaalikampukselle tulee kaksi opintojaksoa.

- Oikeustieteiden laitokselle tämä on luonteva tapa vahvistaa koulutuksen kansainvälistymistä. YUFE:ssa on potentiaalia myös jatkuvan oppimisen uusien toimintatapojen rakentajana, kertoo oikeustieteiden laitoksen varajohtaja Sampo Mielityinen.

Itä-Suomen yliopiston kielikeskus tarjoaa virtuaalikampuksella Beginner's Finnish for Studies and Work -opintojakson. Kurssi palvelee YUFE-kumppaniyliopistojen opiskelijoiden lisäksi Itä-Suomen yliopiston kansainvälisiä opiskelijoita, joille suomen kielen osaamisella on suuri merkitys työllistymisessä Suomessa.

- Kurssi mahdollistaa suomen kieleen ja kulttuuriin tutustumisen jo kotikampuksella. Se madaltaa kynnystä saapua Itä-Suomeen opiskelemaan ja työskentelemään ja toimii osaltaan yliopistomme monialaisen osaamisen näyteikkunana, kertoo kielikeskuksen johtaja Lauri Tolkki.

Virtuaalikampuksen opintojen painopistealueina ovat eurooppalainen identiteetti ja vastuu globaalissa maailmassa, kansalaisten hyvinvointi, digitalisoituvat yhteiskunnat ja kestävä kehitys. Tarkemmat tiedot tarjolla olevista opinnoista ja ohjeet niihin hakemisesta valmistuvat kesän ja syksyn 2020 aikana.

YUFE on yksi 17 eurooppalaisesta yliopistoliittoumasta, joille Euroopan komissio on myöntänyt rahoitusta Euroopan laajuisesti toimivien yliopistomallien kehittämiseen. Itä-Suomen yliopiston lisäksi liittoumassa ovat mukana Maastrichtin yliopisto Hollannista, joka toimii koordinaattorina, Antwerpenin yliopisto Belgiasta, Bremenin yliopisto Saksasta, Carlos III Madrid -yliopisto Espanjasta, Essexin yliopisto Isosta-Britanniasta, Kyproksen yliopisto ja Rooman Tor Vergata -yliopisto Italiasta, Rijekan yliopisto Kroatiasta ja Nicolaus Copernicus -yliopisto Puolasta.

Itä-Suomen yliopiston englanninkieliset eurooppalaisen virtuaalikampuksen opintojaksot ja niiden toteuttajat lukuvuonna 2020–2021:

• Law and the Internet (oikeustieteiden laitos)
  • EU Climate Change Law and Policy (oikeustieteiden laitos)
  • Innovative Digital Teaching and Learning (soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto)
  • Active Citizenship and Non-formal Education (kasvatustieteiden ja psykologian osasto, kasvatustiede ja aikuiskasvatustiede)
  • Technology as a support for learning of mathematics (fysiikan ja matematiikan laitos)
  • Global Migration and European Identity (yhteiskuntatieteiden laitos)
  • Inclusive learning environments (kasvatustieteiden ja psykologian osasto)
  • Basics of Open and Responsible Science: Open Access Publishing and Research Data (Itä-Suomen yliopiston kirjasto)
  • Practicing Sensory Studies (humanistinen osasto)
  • Beginner's Finnish for Studies and Work (Itä-Suomen yliopiston kielikeskus)
  • Existential Wellbeing in Plural Societies (teologian osasto)