UEF-tunnus.

Itä-Suomen yliopisto liittyi YK:n korkeakoulujen vaikuttavuutta edistävään aloitteeseen

Itä-Suomen yliopisto on liittynyt YK:n korkeakoulujen vaikuttavuutta edistävään aloitteeseen (United Nations Academic Impact, UNAI). Aloite tarjoaa korkeakouluille mahdollisuuden tehdä yhteistyötä YK:n kanssa muun muassa köyhyyden torjumisessa koulutuksen avulla, kapasiteetin vahvistamisessa, Koulutusta kaikille -periaatteen jalkauttamisessa sekä kulttuurienvälisessä vuoropuhelussa. Muita tärkeitä teemoja ovat rauhan ja kestävän kehityksen edistäminen ja konfliktien ehkäisy koulutuksen avulla sekä sitoutuminen YK:n peruskirjan periaatteisiin.

– UNAI tuo meidät osaksi laajempaa maailmanlaajuista verkostoa, jonka kautta voidaan edistää tutkimuksemme ja koulutuksemme vaikuttavuutta, sanoo vaikuttavuusjohtaja Minna Hendolin.

UNAI perustettiin vuonna 2010 ja se tuo yhteen monipuolisen verkoston opiskelijoita, akateemikkoja, tutkijoita, ajatushautomoja, korkeakouluja sekä täydennyskoulutus- ja koulutusorganisaatioita. Itä-Suomen yliopisto on ensimmäinen suomalainen aloitteeseen liittynyt korkeakoulu. UNAIssa on yli 1 600 jäsenorganisaatiota yli 150 maassa ja se tavoittaa yli 25 miljoonaa henkilöä koulutus- ja tutkimussektorilla.

– Olemme iloisia voidessamme liittyä tähän kansainväliseen yhteisöön, jonka kanssa voimme tehdä yhteistyötä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Kestävän kehityksen tavoitteet ovat olennainen osa globaalia vastuustamme, sanoo rehtori Jukka Mönkkönen.

Itä-Suomen yliopisto pyrkii edistämään ja tukemaan globaalissa etelässä sijaitsevien kumppanien osallistamista ja kansainvälistymistä erityisesti tutkimuksen yhteissuunnittelussa ja globaalien haasteiden ratkaisemisessa sekä tarvittavien taitojen yhteiskehittämisessä. Globaali vastuu ja kestävä kehitys ovat toiminnan keskiössä.

– UNAI-aloitteeseen liittyminen tarjoaa meille foorumin, jolla verkostoitua ja jakaa ideoita, tutkimusta ja resursseja muiden sidosryhmien kanssa. Nämä ovat toimia, joita painotamme kehitysyhteistyölinjauksissamme, korostaa kehitysyhteistyön erityisasiantuntija Roseanna Avento.

UNAI

Globaali vastuu ja kehitysyhteistyö Itä-Suomen yliopistossa