Mukeja käsissä.

Itä-Suomen yliopistolle ennätysmäärä Erasmus+ -rahoitusta EU:n ulkopuoliseen liikkuvuuteen

Itä-Suomen yliopistolle on myönnetty yli 550 000 euroa rahoitusta Erasmus+ -ohjelman globaalin liikkuvuuden vuoden 2022 rahoitushausta. Saadun rahoituksen avulla toteutetaan opiskelija- ja henkilökuntaliikkuvuutta Itä-Suomen yliopiston ja 25 EU:n ulkopuolisen maan välillä vuosina 2022–2025. Nyt myönnetty rahoitus on suurin Itä-Suomen yliopiston saama liikkuvuusrahoitus sitten vuoden 2015 ja samalla koko hakukierroksen suurin myöntö Suomeen.

Valtaosa rahoituksesta käytetään liikkuvuuteen Itä-Suomen yliopiston ja Saharan eteläpuolisessa Afrikassa sijaitsevien kumppaniyliopistojen välillä. Mukana on yliopistoja esimerkiksi Kamerunista, Ghanasta, Keniasta, Mosambikista, Namibiasta, Nigeriasta, Tansaniasta ja Ugandasta. Latinalaissa Amerikassa liikkuvuusrahoituksen piirissä on ecuadorilaisia ja perulaisia yliopistoja. Aasiassa puolestaan rahoitus mahdollistaa liikkuvuutta Itä-Suomen yliopiston ja hongkongilaisten, malesialaisten, mongolialaisten ja filippiiniläisten kumppanien välillä, sekä Keski-Aasiassa kazakstanilaisten, kirgisialaisten, tadžikistanilaisten ja uzbekistanilaisten kumppaniyliopistojen välillä. Mukana ovat myös Azerbaidžan ja Georgia. Eteläisen Välimeren maista mukana on kumppaneita Egyptistä, Jordaniasta ja Palestiinasta. Länsi-Balkanilla yhteistyötä tehdään albanialaisen kumppaniyliopiston kanssa. Rahoitusta myönnettiin myös Ukrainaan kohdistuvaan liikkuvuuteen.

Rahoitushaku oli avoinna ennen Venäjän aloittamaa hyökkäyssotaa Ukrainassa ja rahoitusta myönnettiin myös liikkuvuuteen Itä-Suomen yliopiston ja venäläisten kumppaniyliopistojen välillä. Käytännössä opiskelija- tai henkilökuntaliikkuvuus Venäjälle ei kuitenkaan ole mahdollista, sillä yhteistyö Venäjän kanssa on kansallisella päätöksellä keskeytetty toistaiseksi.

Nyt myönnetty rahoitus mahdollistaa entistä aktiivisemman opiskelija- ja henkilökuntaliikkuvuuden, mikä on myös linjassa yliopiston strategisten tavoitteiden kanssa. Liikkuvuus tuo mukanaan oppimiskokemuksia, henkilökohtaista kasvua, entistä laajempia, globaaleja katsantokantoja ja uutta tietoa. Siitä hyötyvät niin opiskelijat, henkilökunta kuin tutkimus, ja se edistää inkluusiota ja moninaisuutta korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kentällä.

Lisätietoa rahoituksesta on saatavilla OPH:n verkkosivuilta: https://www.oph.fi/fi/ohjelmat/korkeakoulujen-globaali-liikkuvuus-ka171-hakukierrosten-tulokset

Kirsi Karjalainen, Minchun Ryhänen, Roseanna Avento