Tekstitarroja lasiseinässä.

Itä-Suomen yliopisto kumppanina kahdessa uudessa STN-konsortiossa

Itä-Suomen yliopiston tutkijat ovat mukana kahdessa uudessa Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvoston konsortiohankkeessa.

Vanhuusoikeuden professorin Anna Mäki-Petäjä-Leinosen tutkijaryhmä Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitokselta on mukana Hyvinvoinnin turvaaminen pandemia-aikoina: kohti syndemioiden yhteistyöhön perustuvaa hallintaa (WELGO) -konsortiohankkeessa, jota johtaa Helsingin yliopisto. Lisäksi hankkeen kumppaneita ovat Tampereen yliopisto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Vaasan yliopisto ja Demos Helsinki. Hanke on osa Pandemiat yhteiskunnallisena haasteena (PANDEMICS) -tutkimusohjelmaa.

Sosiaali- ja terveystaloustieteen professorin Ismo Linnosmaan tutkijaryhmä Itä-Suomen yliopiston sosiaali- ja terveysjohtamisen laitokselta on puolestaan kumppanina Taloudellinen ja sosiaalinen kestävyys läpi ajan ja alueiden ikääntyvässä yhteiskunnassa (SustAgeable) -konsortiohankkeessa, jota johtaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Muita kumppaneita ovat Valtion taloudellinen tutkimuskeskus, Lapin yliopisto ja Palkansaajien tutkimuslaitos. Hanke kuuluu Väestörakenteen muutokset – syyt, seuraukset ja ratkaisut (DEMOGRAPHY) -tutkimusohjelmaan.

Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) päätti uusista rahoitettavista konsortioista 13. syyskuuta. STN valitsi ohjelmiin yhteensä 12 konsortiota eli hankekokonaisuutta. Valituissa konsortioissa korostui pitkäjänteinen tutkimus, jolla pyritään löytämään ratkaisuja merkittäviin yhteiskunnan haasteisiin. Rahoitusta myönnettiin kolmessa ohjelmassa yhteensä 44 miljoonaa euroa, josta Itä-Suomen yliopiston osuus on yhteensä 1,2 miljoonaa euroa.

Tiedotteen lähde: Strategisen tutkimuksen neuvosto, https://www.aka.fi/strateginen-tutkimus/strateginen-tutkimus/tutkimusta-tiedon-kayttajalle/ajankohtaista/2021/strategisen-tutkimuksen-neuvosto-paatti-vuoden-2021-rahoitettavat-konsortiot/