Hyppää pääsisältöön

Tarkenna hakuasi

Opiskelija työskentelee tietokoneella.

Itä-Suomen yliopisto kannustaa opettajiaan tekoälysovellusten käyttöön

Itä-Suomen yliopisto tukee opettajiensa valmiuksia erilaisten tekoälysovellusten käyttöön opetuksessaan.

– Opettajamme ovat kaivanneet ohjeistusta ja pelisääntöjä, miten opiskelijat voivat käyttää esimerkiksi paljon huomiota saanutta ChatGPT:tä opinnoissaan. Haluamme tukea opettajiamme tämän ja muiden vastaavien työkalujen käytössä, kertoo akateeminen rehtori Tapio Määttä.

Määtän mukaan moni opettaja on jo ottanut tekoälysovellukset osaksi opetustaan. Kevään 2023 aikana järjestettävissä tilaisuuksissa ja koulutuksissa opettajat jakavat hyviä käytänteitään ja koko yliopistoyhteisö pääsee keskustelemaan aiheesta. Myös opiskelijat pääsevät osallistumaan kehittämistyöhön.

– Haluamme olla edelläkävijöitä opetuksen kehittämisessä ja uudenlaisten välineiden käyttöönotossa. Kyse on työelämävalmiuksista, ja haluamme, että meiltä valmistuneilla on ajantasainen osaaminen, Määttä muistuttaa.

Sisäisestä koulutuksesta ja keskustelutilaisuuksista vastaa yliopiston monitieteinen Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) -tutkimusyhteisö. DIGS on kaikkiaan 26 professorin ja 110 tutkijan monitieteinen tutkimusyhteisö ja yksi maamme vahvimmista alan tutkimuskeskittymistä. Tutkimusyhteisön tutkimus kohdistuu muun muassa digitalisoituneen yhteiskunnan tarjoamiin uusiin oppimismahdollisuuksiin ja välineisiin sekä yhteiskunnan asettamiin oppimisvaatimuksiin ja odotuksiin.

DIGS-tutkimusyhteisö on yliopistotutkija Henriikka Vartiaisen johdolla tutkinut generatiivisen tekoälyn sovelluksia opetuskäytössä yläkoulussa ja opettajankoulutuksessa. Vuoden 2022 aikana tehtyjen pilottitutkimusten kokemuksia laajennetaan nyt yliopistoyhteisön keskusteltavaksi.

Kevään 2023 aikana yliopistoyhteisö tutustuu esimerkiksi tekstiä, kuvia ja koodia generoivan tekoälyn mahdollisuuksiin ja rajoituksiin sekä keskustelee niiden käyttötarkoituksista ja kokemuksista eri oppiaineissa. Keskusteluissa käsitellään lisäksi generatiivista tekoälyä uudenlaisena luovuuden ja tuottavuuden alustana, ja sitä millaisia uusia työelämätaitoja niiden käyttö vaatii.

Asiaa on valmisteltu Itä-Suomen yliopiston koulutuksesta vastaavien johtajien verkostossa, jossa pidettyyn professori Matti Tedren ja professori Teemu Valtosen alustukseen voit tutustua Teams-tallenteena: https://bit.ly/3jUMhOd.

Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) -tutkimusyhteisöön voit tutustua verkossa: uef.fi/digs.

Lisätietoja: