Kännykkä ja kävelysauvat.

Itä-Suomen yliopisto ja Frendie aloittavat tutkimushankkeen työyksinäisyyden ratkaisemiseksi

Työsuojelurahaston rahoittama tutkimushanke selvittää, voiko mobiilisovelluksen avulla parantaa työntekijöiden hyvinvointia ja työelämän suhteita sekä vähentää heidän yksinäisyyden kokemuksiaan.

Lähes kolmasosa työikäisistä suomalaisista kokee yksinäisyyttä jatkuvasti tai suurimman osan ajasta Tilastokeskuksen mukaan. Yksinäisyys on haitallista sekä fyysiselle että psyykkiselle terveydelle. Sen vuoksi tarvitaan kustannustehokkaita menetelmiä yksinäisyyden vähentämiseksi ja sosiaalisen hyvinvoinnin lisäämiseksi.

Työsuojelurahaston rahoittaman pitkittäistutkimuksen tarkoitus on selvittää, voiko työpaikoilla tarjottavan mobiilisovelluksen avulla parantaa työntekijöiden sosiaalista hyvinvointia ja ihmissuhteita sekä vähentää heidän yksinäisyyden kokemuksiaan ja kasvattaa sosiaalista verkostoa. Tutkimushankkeen vetäjänä toimii tutkijatohtori Siiri-Liisi Kraav Itä-Suomen yliopistosta.

– Yksinäisyys nähdään nykyajan epidemiana, mutta näyttö yksinäisyyden vähentämiseen tähtäävien interventioiden vaikuttavuudesta on kuitenkin rajallista. Tiedämme myös, että tyytymättömyys työpaikan ihmissuhteisiin voi vaikuttaa negatiivisesti työhyvinvointiin ja työtehoon. Tarvitaan kustannustehokkaita menetelmiä työikäisen yleisväestön sosiaalisen hyvinvoinnin lisäämiseksi, kertoo Kraav.

Alkavassa tutkimushankkeessa tutkitaan yhteiskunnallisen yrityksen kehittämän sosiaalisen hyvinvoinnin Frendie-palvelun vaikutusta yksinäisyyden ennaltaehkäisyyn ja sosiaalisen hyvinvoinnin vahvistamiseen työpaikoilla. Työsuojelurahasto on tukenut tutkimusta 30000 eurolla. Tutkimus alkaa 1. toukokuuta 2024 ja kestää kokonaisuudessaan vuoden.

Siiri-Liisi Kraav, tutkijatohtori, yhteiskuntatieteiden laitos, Itä-Suomen yliopisto, siiri-liisi.kraav@uef.fi, p. 050 428 2086

Työsuojelurahaston logo