Snelmmanian pääaula.

Itä-Suomen yliopisto ja Cumulus Oncology yhteistyöhön syöpälääkekehityksessä

Itä-Suomen yliopiston farmasian laitos ja syöpätutkimukseen keskittyvä yritys Cumulus Oncology ovat aloittaneet yhteistyön varhaisvaiheen syöpälääkekehityksen edistämiseksi. Hankkeen tavoitteena on kehittää innovatiivisia menetelmiä lääkkeiden kohdentamiseksi moniin syöpään liittyviin proteiineihin, kuten pieniin GTPaasi-proteiineihin, ja soveltaa näitä menetelmiä useissa tutkimushankkeissa.

Itä-Suomen yliopiston farmasian laitoksella on keskeinen rooli Lääkekehityksen tutkimusyhteisössä DrugTechissä, jolla on pitkä historia molekyylimallinnuksen ja erityisesti pitkäkestoisten molekyylidynamiikkasimulaatioiden saralla. Näissä hyödynnetään Tieteen tietotekniikan keskus CSC:n tarjoamia maailmanluokan suurteholaskentapalveluja.

Cumulus Oncology on Euroopan ensimmäinen erilaisiin syöpätutkimuksen alan kaupallistamishankkeisiin keskittyvä yritys, jonka tavoitteena on kehittää uusia ratkaisuja syövän hoidon haasteisiin. Sen toimintamalli edistää uusien, valikoituihin biologian alueisiin ja potilasryhmiin keskittyvien yritysten syntyä ja lääkekehitysprosessien etenemistä.

Nyt alkava yhteistyö on tärkeä edistysaskel pienten GTPaasien tutkimuksessa ja voi tuottaa merkittävää uutta tietoa.

–  Cumuluksen toimintamallina on koota osaamista paikkaamaan syövän hoidon katveita, ja nyt alkava yhteistyö Itä-Suomen yliopiston kanssa on hyvä esimerkki tavastamme toimia. On ilo aloittaa yhteistyö professori Antti Poson ja hänen tutkimusryhmänsä kanssa, sanoo Cumulus Oncologyn toimitusjohtaja Clare Warening.

Hankkeen tieteellisen johtajan Tatu Pantsarin mukaan kyseessä on todella innostava uusi avaus. – Se antaa hyvät mahdollisuudet uusiin löydöksiin, jotka voivat lopulta auttaa syöpäpotilaita.

– Yritysyhteistyö on meille lääkekehityksen parissa työskenteleville tutkijoille luonteva toimintatapa, sillä tutkimuksessa olennaista on translationaalisuus eli kiinteä yhteys potilaiden hoitoon, Poso lisää.

– Cumulus Oncologyn kanssa alkava yhteistyö on erinomainen esimerkki siitä, kuinka tärkeää on muodostaa kumppanuuksia innovatiivisten yritysten kanssa jo varhaisessa vaiheessa. Näin voidaan edistää tiedonsiirtoa ja huippututkimuksen hyödyntämistä ihmisten parhaaksi, Itä-Suomen yliopiston vaikuttavuusjohtaja Minna Hendolin kiteyttää.