Laboratoriotyöskentelyä.

Itä-Suomen yliopisto avaa harjoitteluohjelman ulkomaalaisille opiskelijoilleen

UEF Trainee -harjoitteluohjelma on yliopiston uusi avaus kansainvälisten maisteriopiskelijoiden työelämävalmiuksien parantamiseksi ja heidän sitouttamiseensa Itä-Suomeen.

UEF Trainee -harjoitteluhaussa yliopiston tutkimusryhmät ja palveluyksiköt avasivat kahden kuukauden pituisia kokopäiväisiä työsuhteita kansainvälisten maisteriohjelmien ulkomaalaisten opiskelijoiden haettavaksi. Kustakin maisteriohjelmasta valittiin yksi tai kaksi opiskelijaa harjoitteluun. Harjoitteluohjelmaan on valittu yhteensä 18 opiskelijaa.

– Haluamme yliopiston omia harjoittelupaikkoja tarjoamalla edistää koulutusperäistä maahanmuuttoa. Työsuhteessa tehtävässä harjoittelussa kansainväliset opiskelijat oppivat tärkeitä työelämätaitoja, ja saavat ensikosketuksensa suomalaiseen työelämään ja sen sääntöihin, akateeminen rehtori Tapio Määttä kertoo.

Määtän mukaan opintojen aikainen palkattu harjoittelu edistää osaltaan myös kansainvälisten maisteriopiskelijoiden rekrytointia Itä-Suomen yliopistoon. Haku yliopiston kansainvälisiin maisteriohjelmiin on parhaillaan käynnissä.

– Palkkaamalla omia ulkomaalaisia opiskelijoitamme töihin yliopistolle näytämme esimerkkiä Itä-Suomen alueen yrityksille ja muille työnantajille. Toivomme, että yliopistolla opiskeleville ulkomaalaisille olisi tarjolla nykyistä enemmän opintojen aikaisia harjoittelupaikkoja alueella, Määttä sanoo.

Yksi harjoitteluohjelmaan valituista on Godswill Ogbu Ikegbu. Hän on opiskellut vuoden ajan kansainvälisessä Master's Degree Programme in Medical Physics -ohjelmassa ja kiinnostunut suomalaisista työmarkkinoista niiden joustavuuden, sekä koulutus- ja verkostoitumismahdollisuuksien vuoksi.

—Harjoitteluohjelman idea on briljantti ja innovatiivinen, ja siihen osallistuminen on hieno mahdollisuus, joka auttaa minua toteuttamaan unelmani. Suosittelen ohjelmaan hakemista kaikille ulkomaisille opiskelijoille seuraavissa hauissa, Ikegbu toteaa.

Itä-Suomen yliopistossa maisteritutkintoa on suorittamassa noin 850 ulkomaalaista opiskelijaa ja vuosittain yli 200 ulkomaalaista valmistuu maisteriksi.

UEF Trainee -harjoitteluohjelma on osa Pohjois-Savo Talent Hub -hanketta, jonka tarkoituksena on lisätä Pohjois-Savon ja koko Itä-Suomen houkuttelevuutta, sekä helpottaa kansainvälisten osaajien työllistymistä alueelle. UEF Trainee -haku oli PS Talent Hubin ensimmäinen konkreettinen toimi kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden työllistymisen edistämiseksi. PS Talent Hub on Euroopan sosiaalirahaston rahoittama hanke.

Akateeminen rehtori Tapio Määttä, p. 050 575 1589, tapio.maatta (a) uef.fi
Kansainvälisten asioiden koordinaattori Marko Pietilä, p. 040 355 3039, mpietila (a) uef.fi