UEF liput lipputangoissa

Itä-Suomen Genomikeskuksen ja Aivotutkimusyksikön laboratorioille akkreditoinnit

FINAS (Finnish Accreditation Service) on myöntänyt Itä-Suomen Genomikeskuksessa toimivalle Sisätautien Geenidiagnostiikkalaboratoriolle ja Aivotutkimusyksikön Biomarkkerilaboratoriolle kliinisten laboratorioiden laatu- ja pätevyysstandardin SFS-EN ISO 15189:2013 mukaisen akkreditoinnin maaliskuusta 2018 alkaen. FINAS on nimetty Suomessa eurooppalaisen lainsäädännön mukaiseksi kansalliseksi akkreditointielimeksi, joka tarjoaa mahdollisuuden kansainvälisten standardien mukaiseen, puolueettomaan ja riippumattomaan pätevyyden osoittamiseen.

Akkreditointi on merkittävä tunnustus laboratorioiden toiminnan laadulle ja osoittaa, että laboratoriot tuottavat luotettavia ja kansainvälisesti vertailukelpoisia laboratoriopalveluja. Lisäksi laboratorioiden sisäiset tarkastus-, raportoimis- ja johtamiskäytännöt täyttävät standardin vaatimukset. Monissa tarjouskilpailuissa sekä Suomessa että kansainvälisesti edellytetään pätevyyden osoittamista akkreditoinnilla.

Geenidiagnostiikkalaboratorion akkreditoitu toiminta (akkreditointitunnus T321) käsittää 30 DNA-analyysiä monogeenisiin sairauksiin sekä lääkehoitojen tehon ja sivuvaikutusten arvioimiseksi. Geenidiagnostiikkalaboratoriossa sekvensoidaan ja analysoidaan vuosittain noin 500 potilasnäytettä koko Suomen alueelta, ja laitekapasiteettia on vielä huomattavasti suuremmalle määrälle näytteitä.

Biomarkkerilaboratorion akkreditoituun pätevyysalueeseen (akkreditointitunnus T320) kuuluu kolme Alzheimerin taudin diagnostiikassa käytettävää selkäydinnesteestä tehtävää analyysiä.

Akkreditoidut pätevyysalueet ovat nähtävissä verkkosivuilla www.finas.fi.

Professori Markku Laakso,

Itä-Suomen Genomikeskus, Itä-Suomen yliopisto