Tarja Malm

Ideasta kohti bisnestä PoC-rahoituksella – uusi haku 28.2.–3.4.

Yliopisto on avannut jälleen Proof of Concept (PoC) -rahoitushaun tutkimuspohjaisten ideoiden kaupallistamisen kiihdyttämiseksi. Professori Tarja Malmille PoC-hankkeet ovat avanneet useita ovia.

A.I. Virtanen -instituutissa neuroinflammaation tutkimusryhmää johtava Malm on saanut viime vuosina yliopiston PoC-rahoituksen kahdelle uusiin Alzheimerin taudin merkkiaineisiin liittyvälle hankkeelle. – Kumpikin toimi hyödyllisenä ponnahduslautana muihin rahoituksiin tai kohti kaupallistamista.

PoC-rahoitus edellyttää innovatiivisia kaupallistamisideoita, joille on alustavasti tunnistettu merkittävä markkinapotentiaali. Alzheimerin tauti yleistyy globaalisti ja diagnoosin aikaistamisen toivotaan avaavan mahdollisuuksia hoitoon, joten uusille varhaisille biomarkkereille on sekä lääketieteellistä että taloudellista kysyntää.

Vuonna 2018 rahoitetussa PoC-hankkeessa Malmin tutkimusryhmä tuotti datapaketin solunulkoisten vesikkelien hyödynnettävyydestä Alzheimerin taudin diagnostiikassa. Tulokset toimivat pohjana yhteistyölle tutkimusorganisaatioiden, yritysten ja Veripalvelun tutkimusekosysteemissä, joka sai Business Finlandin Co-Innovation-rahoituksen pari vuotta myöhemmin. Ekosysteemi keskittyy solujen erittämien nanokokoisten vesikkelien hyödyntämiseen sekä biomarkkereina sairauksien diagnostiikassa että lääkekuljettimina niiden hoidossa. Malm johtaa biomarkkereihin keskittyvää työpakettia.

–  PoC-hankkeen tulokset mahdollistivat osaltaan meille myös EU:n ERA-NET NEURON-rahoituksen mukavasti edenneelle hankkeelle, jossa tutkitaan solunulkoisia vesikkeleitä aivoinfarktin ennusteen merkkiaineina. Hyvin käytetty PoC-rahoitus avasi siis tutkimusryhmälle useampia ovia, Malm kertoo.

Vuonna 2021 hän sai PoC-rahoituksen toiselle hankkeelle, jossa testattiin ryhmän löytämää uudenlaista toiminnallista Alzheimerin taudin biomarkkeria. – Tulokset näyttivät niin lupaavilta, että nyt haetaan patenttia ja tähdätään kaupallistamiseen. Katsotaan, mihin rahkeet riittävät.

Yliopistolta voi saada PoC-hankkeelle enintään 20 000 euron rahoituksen. – Se ei mahdollista mitään eksploratiivisia hankkeita, mutta oma ryhmäni on voinut sen turvin toteuttaa tarkkaan määriteltyjä ja rajattuja kokonaisuuksia, joihin ei ole ollut muuta rahoitusta, Malm toteaa.

Rahoitusta tutkimuspohjaisille ideoille alasta riippumatta

Vuoden 2022 PoC-rahoitushaku on avoinna 28.2.–3.4.2022. Rahoitusta voivat hakea Itä-Suomen yliopiston tutkijat. Rahoituksen avulla edistetään tutkimusaihion soveltuvuutta Business Finland ja EIC -rahoitteiseen jatkotutkimukseen sekä projektin tulosten nopeampaa siirtoa kaupalliseen toimintaan. Rahoitetut hankkeet tulee toteuttaa vuoden 2022 aikana.

Yliopiston PoC-rahoitusta voi hakea vuosittain helmi-maaliskuussa. Rahoitetut hankkeet ovat edustaneet monipuolista innovaatioiden kirjoa lääkeaihioista aurinkokennoihin, bionsensoreihin, diagnostisiin algortimeihin ja teollisuusentsyymeihin. Tiivistelmät aiemmin rahoitetuista hankkeista ja tarkempi ohjeistus rahoituksen hakijoille ovat yliopiston intranetin Heimon Proof of Concept- rahoitussivuilla.

Lisätietoja PoC-rahoituksesta:

Innovaatiotoiminnan erityisasiantuntija Irina Lavikainen, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/irina.lavikainen/

Innovaatiotoiminnan erityisasiantuntija Matti Höytö, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/matti.hoyto/

Lisätietoja neuroinflammaation tutkimusryhmästä:

Professori Tarja Malm, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/tarja.malm/