Kahden naisen kädet ja tietokone kokouksessa.

Hoitotieteen laitoksen Mentorpäivä 27.4. kokoaa pandemia-ajan opetuksia

Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitoksen vuotuisessa Mentorpäivässä kuullaan ajankohtaisia puheenvuoroja muun muassa hoitotyön johtamisesta, digitalisaatiosta ja työhyvinvoinnista. Kaikille kiinnostuneille avoin Mentorpäivä "Pandemia-ajan opetukset digitalisoituvassa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä" järjestetään 27.4.2022 klo 9–15 ja siihen voi osallistua paikan päällä Kuopion kampuksella tai etänä.

Sosiaali- ja terveyshallintotieteen professori Harri Laihonen valottaa esityksessään digitalisoituvaa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmää. Neuvolatyön päällikkö Marjo Antikainen Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymästä puolestaan tarkastelee digitalisaatiota ja työhyvinvointia hoitotyössä koronapandemian aikana.

Yliopistonlehtori Anja Terkamo-Moision esitys käsittelee etäjohtamista pandemia-ajassa ja sen jälkeen. Yliopistotutkija Marja Hult kertoo hoitotyön johtamisen vaikutuksista hoitotyön tuloksiin ja palvelusuunnittelija Milja Niiniluoto HUSista hoitotyön johtajien työhyvinvoinnista sekä siihen vaikuttavista tekijöistä.

Luvassa on myös katsaukset sekä menneeseen että tulevaan.  Hallintoylihoitajan tehtävästä eläkkeelle jäänyt Marketta Kupiainen kertoo kokemuksiaan sotepalvelujen ja hoitotyön kehityksestä viime vuosikymmeninä. Jarkko Koskiniemi Akavan sairaanhoitajat ja Taja ry:stä tarkastelee akateemista asiantuntijuutta ja hoitotyön johtajuutta tulevaisuuden sotessa.

Tilaisuuden avaa ja päättää professori Arja Häggman-Laitila ja puheenjohtajana toimii yliopistonlehtori Krista Jokiniemi.

Vuosittain toteutettava Mentorpäivä on suunnattu työelämäyhteistyökumppaneille, alan opiskelijoille sekä kaikille hoitotieteestä ja ajankohtaisesta tiedosta kiinnostuneille. Päivän teemoissa terveysalan ja koulutuksen kysymykset kytketään ajankohtaiseen tutkimustietoon. Mentorpäivä järjestettiin ensimmäistä kertaa jo vuonna 1996. Vetovastuussa ovat vuorovuosina hoitotieteen eri koulutussuuntaukset, tänä vuonna hoitotyön johtamisen koulutussuuntaus.

Ohjelma ja ilmoittautumislomake, ilmoittautuminen 20.4. mennessä.