Opiskelija kirjoittaa kannettavalla tietokoneella

Hoitotiede-lehden lisänumerossa kansallisen konferenssin antia

Hoitotiede-lehdestä julkaistiin kuun vaiheessa lisänumero, jonka sisältö perustuu 30.9.-1.10.2020 pidetyn kansallisen hoitotieteen konferenssin esityksiin. Vierailevana päätoimittajana ja toimitussihteerinä toimivat professori Tarja Kvist ja yliopistotutkija, dosentti Marja Härkänen Itä-Suomen yliopistosta.

16. kansallisen hoitotieteen konferenssin teemana oli ”Perustutkimuksesta innovaatioihin hoitotieteessä” ja sen järjestivät Hoitotieteiden tutkimusseura HTTS ry ja Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitos. COVID-19-pandemian vuoksi tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa verkkokonferenssina. Konferenssin perinteenä on ollut pyytää muutamilta korkeatasoisten ja mielenkiintoisen konferenssiesitysten pitäjiltä tieteellinen artikkeli aiheesta. Nyt julkaistun lisänumeron tavoitteena on esitellä lukijoille hoitotieteellisiä innovaatioita ja erilaisia hoitotieteen tutkimusmenetelmiä.

Artikkeleissa muun muassa tarkastellaan kartoittavan kirjallisuuskatsauksen perusteella, millaisten tutkimusmenetelmien käyttöä tulisi vahvistaa hoitotieteessä. Lisäksi tutustutaan rekisteritutkimukseen. Innovaatioihin pureutuvissa artikkeleissa tarkastellaan simulaation vaikuttavuutta hoitotyön opiskelijoiden kliinisiin päätöksentekotaitoihin sekä sairaanhoitajien näkemyksiä älyteknologian käytöstä tehohoitopotilaiden kivunarvioinnissa. Esillä on myös infektioiden torjunta ikääntyneiden ympärivuosikautisessa pitkäaikaishoidossa, moniammatillisen yhteistyön toteutuminen vastasyntyneiden kivunhoidossa sekä keski-ikäisten kotihoitajien työkyky, työhön sitoutuminen ja luottamus omiin kykyihin. Suomenkielisten artikkelien lisäksi yksi artikkeleista on ruotsiksi ja yksi englanniksi.

– Hoitotieteellinen tutkimus ja sen tulosten implementointi hoitotyön käytäntöön on vahvuus poikkeusolojenkin aikana. Yhdessä vahvistamme oman tieteenalamme tietoperustaa ja Hoitotiede-lehti tarjoaa oivan mahdollisuuden uuden tutkimustiedon jakamiseen kansallisesti, toteavat Kvist ja Härkänen pääkirjoituksessaan.

Tutustu lehteen: Hoitotiede 2020, vol 32 suppl