Tekstitarroja lasiseinässä.

Hilkka Soininen ja Johanna Kuusisto maailman tuhannen parhaan tiedenaisen joukossa

Emeritaprofessori Hilkka Soininen ja professori Johanna Kuusisto Itä-Suomen yliopistosta ja Kuopion yliopistollisesta sairaalasta sijoittuivat tuoreessa vertailussa maailman tuhannen parhaan tiedenaisen joukkoon. Tuhannen parhaan joukossa oli kaikkiaan 11 suomalaista.

Research.com -palvelun julkaisema vertailu perustuu tutkijan julkaisujen lukumäärään ja julkaisujen saamien viittausten määrään.

Hilkka Soininen on työskennellyt muun muassa neurologian professorina Itä-Suomen yliopistossa ja ylilääkärinä Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Hän on kansainvälisesti tunnustettu muistisairauksien ja etenkin Alzheimerin taudin tutkija. Soininen on johtanut useita kotimaisia, kansainvälisiä ja EU-tasoisia tutkimushankkeita ja -konsortioita sekä ollut päätutkijana lukuisissa Alzheimerin tautiin ja lievään kognitiiviseen heikentymiseen liittyvissä lääketutkimuksissa. Viime vuosina hänen tutkimuksensa on keskittynyt edistämään Alzheimerin taudin diagnostiikkaa, hoitoa ja ehkäisyä.

Johanna Kuusisto toimii sisätautien professorina Itä-Suomen yliopistossa ja ylilääkärinä Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Kuusisto on tutkinut suomalaisia sydänlihassairauksia jo kahden vuosikymmenen ajan. Hänen johtamansa valtakunnallinen FinHCM-tutkimus on valottanut paksuntavan sydänlihassairauden geneettistä taustaa, taudinkuvaa ja ennustetta suomalaisilla potilailla. Kuusiston parhaillaan johtamassa CardioPath-hankkeessa etsitään vielä tuntemattomia geenimutaatioita ja selvitetään niihin liittyviä tautimekanismeja potilasperäisillä solu- ja kudosmalleilla. Kuusiston toinen tutkimuskohde on ateroskleroottinen valtimotauti, ja hän toimii toisena päätutkijana laajassa sydän -ja verisuonisairauksien ja diabeteksen biomarkkereita ja genetiikkaa tutkivassa METSIM-tutkimuksessa.

Best Female Scientists in the World 2022 Ranking

Best Female Scientists in Finland 2022 Ranking