Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Helsingin Tieteen päivät alkaa tänään

Itä-Suomen yliopiston Tieteen päiviä vietetään 18.–19.8.2023 Joensuussa ja Kuopiossa.

Ohjelmassa yli 120 tiedeluentoa sekä kymmeniä ajankohtaisia keskusteluja

Tieteen päivät järjestetään 11.–15.1.2023 Helsingissä. Suomen suurimmassa tiedetapahtumassa esiintyy lähes 350 tutkijaa ja muuta asiantuntijaa eri aloilta.

Joka toinen vuosi järjestettävä Tieteen päivät on suurelle yleisölle suunnattu, kaikki tieteenalat kattava tapahtuma, jossa tutkijat kertovat tieteestä ja tutkimuksesta. Ajankohtaisissa keskusteluissa ääneen pääsevät myös toimittajat, kirjailijat ja taiteilijat.

Tieteen päivien 2023 ohjelma rakentuu Alku-teeman ympärille. Teemaa lähestytään kymmenien tieteenalojen näkökulmista, ja erilaisia alkuja etsitään niin historiasta kuin tulevastakin. Mistä sai alkunsa Suomen vanhin itäraja? Miten avaruustaloutta kehitetään? Vaalien alla pohditaan myös, onko politiikassa mahdollista saada uusi alku. Yli puolet ohjelmasta kuvataan suorana lähetyksenä verkkoon.

Kuitenkin jo näillä tammikuisilla Helsingin yliopistolla järjestettävillä Tieteen päivillä on useita yliopistomme tutkijoita ja asiantuntijoita mukana. Verkon kautta on mahdollista seurata esimerkiksi seuraavia osuuksia:

Keskiviikko 11.1.

Mistä terveydenhuollon priorisointi aloitetaan?

Torstai 12.1.

Pähkinäsaaren rauha 700 vuotta – miten Suomen vanhin itäraja näkyy elämässämme 2020-luvulla?

Enemmän kuin ihminen?

Perjantai 13.1.

Utopioiden alku ja loppu

Aina vain lisää autoja? Näkökulmia liikenteen aiheuttamiin ympäristöongelmiin

Uusi alku: suomalaisten ihanneyhteiskunta 1920-luvun Karjalan tasavallassa

Lauantai 14.1.

Uuteen alkuun: terapia ja henkisyys elämänkriiseissä

Sunnuntai 15.1.

Rajat rauhan alkuna ja valtakamppailun välineenä 1700-luvulla

Tutustu koko ohjelmaan:
www.tieteenpaivat.fi/ohjelma-2023

Tammikuisen tapahtumaviikon aikana Tieteen päiviä vietetään myös Turussa, Jyväskylässä, Mikkelissä ja Rovaniemellä. Rinnakkaisista tapahtumista lähetetään verkon välityksellä ohjelmaa kaupungista toiseen. Ohjelmatarjontaa täydentävät lisäksi Tekniikan päivät sekä kaupunkitapahtumat Tieteiden yö ja Tiedekioski.

Tieteen päivien järjestäjätahot ovat Tieteellisten seurain valtuuskunta, Suomen Kulttuurirahasto, Suomalainen Tiedeakatemia, Finska Vetenskaps-Societeten – Suomen Tiedeseura, Teknillisten Tieteiden Akatemia ja Svenska Tekniska Vetenskapsakademien i Finland. Päiviä tukevat lisäksi Tieteen tiedotus ry, Helsingin yliopisto, Koneen Säätiö, Helsingin Sanomain Säätiö ja Tekniikan akateemiset TEK.