UEF-tunnus.

Haetaan projektitutkijaa muistisairaiden henkilöiden oikeuksiin ja oikeudensaantimahdollisuuksiin keskittyvään hankkeeseen

Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksella toimiva Hyvinvointioikeuden keskus hakee projektitutkijaa noin puoleksitoista vuodeksi muistisairaiden henkilöiden oikeuksiin ja oikeudensaantimahdollisuuksiin keskittyvään hankkeeseen.

Vuoden 2022 alussa keskuksessa käynnistyi Koneen säätiön rahoittama hanke Varjoja paratiisissa? – muistisairaan ihmisen oikeuksien toteutuminen hyvinvointivaltiossa (Ks. https://uefconnect.uef.fi/tutkimusryhma/varjoja-paratiisissa-muistisairaan-ihmisen-oikeuksien-toteutuminen-hyvinvointivaltiossa/)

Hankkeessa on kerätty sekä laadullisia että määrällisiä aineistoja muistisairaiden oikeuksien toteutumisesta, joita analysoidaan. Lisäksi tehdään oikeudellista analyysia muistisairaiden ja muiden haavoittuvassa asemassa oleviin ryhmiin kuuluvien oikeuksista.

Hankkeeseen haetaan ensisijaisesti väitellyttä tutkijaa oikeus- tai yhteiskuntatieteistä. Eduiksi katsotaan laadullisten empiiristen tutkimusmenetelmien osaaminen, kokemus haavoittuviin ryhmiin kohdistuvasta tutkimuksesta sekä perusoikeuksien, vanhuusoikeuden ja sosiaalioikeuden tuntemus.

Hankkeen tutkijoiden palkka maksetaan apurahoina.  Kokeneen post doc- tutkijan apuraha on 3600 e/kk, nuoremman 3000 e /kk ja väitöskirjan tekijän 2 400 e/kk. Hankkeeseen osallistuminen edellyttää, että Koneen säätiö hyväksyy apurahansaajan mukaan hankkeeseen. Itä-Suomen yliopiston hankkeissa apurahoilla toimivilla tutkijoilla on myös mahdollisuus 10 prosentin työsopimukseen, jolloin muun muassa työterveyshuolto kuuluu sopimukseen.

Tervetuloa dynaamiseen ja moniammatilliseen tutkimusryhmään!

Tehtävästä kiinnostuneita pyydetään lähettämään vapaamuotoinen hakemus sekä CV sähköpostiosoitteeseen kaijus.ervasti@uef.fi 31.1.2023 mennessä. Kyselyihin vastaa tutkimushankkeen johtaja, professori Kaijus Ervasti, p. 050 567 5193.