Golfari.

Golfin pelaaminen edisti suomalaisten seniorigolfarien fyysistä aktiivisuutta ja elämänlaatua jopa pandemian aikana

Suomalaisten seniorigolfarien fyysinen aktiivisuus lisääntyi ja elämänlaatu säilyi hyvänä pandemiarajoituksista huolimatta, tuore Itä-Suomen ja Edinburghin yliopistojen poikittaistutkimus osoittaa. Tutkijat tarkastelivat fyysisen aktiivisuuden ja elämänlaadun kausittaista vaihtelua suomalaisten varttuneempien golfarien keskuudessa koronapandemian ensimmäisen aallon aikana. Tutkimus valottaa golfin hyötyjä fyysisen aktiivisuuden ja hyvinvoinnin edistämisessä haastavina aikoina.

Kesän 2020 koronarajoituksista huolimatta seniorigolfarien fyysinen aktiivisuus lisääntyi merkittävästi muihin samanikäisiin verrattuna. Golfarien fyysinen aktiivisuus kokonaisuutena nousi 24 prosenttia, ja kohtalainen fyysinen aktiivisuus jopa 37 prosenttia. Koronapandemiaa edeltäneeseen talvikauteen 2019 verrattuna golfarit kävelivät 26 prosenttia enemmän ja heidän paikallaanolonsa väheni 21 prosenttia.

Golfin harrastaminen lisäsi fyysistä aktiivisuutta. Noin 80 prosenttia golfin pelaajista ilmoitti käyttävänsä työnnettävää tai vedettävää kärryä golfmailojen kuljettamiseen kentällä, ja yli 95 prosenttia ilmoitti pelaavansa golfia vähintään kerran viikossa. Täysimittainen 18-reikäinen kierros oli positiivisesti yhteydessä kohtalaisen intensiteetin fyysiseen aktiivisuuteen ja kesällä myös kävelyaktiivisuuteen.

Tutkimus osoitti myös, että suomalaiset seniorigolfarit katsoivat elämänlaatunsa säilyneen korkealla tasolla pandemiarajoitusten aikana, ja yli 90 prosenttia piti elämänlaatuaan hyvänä. Tämä korostaa golfin mahdollisia myönteisiä vaikutuksia kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja elämänlaatuun myös haastavina ajanjaksoina.

– On hienoa, että Suomen poikkeukselliset järjestelyt golfkenttien pitämiseksi avoinna myös pandemian aikana osoittautuivat näin hyödyllisiksi. Golfin peluu piti seniorigolfarit fyysisesti aktiivisina, edisti heidän sosiaalisia suhteitaan ja tuki heidän henkistä hyvinvointiaan, sanoo liikuntalääketieteen väitöskirjatutkija ja artikkelin ensimmäinen kirjoittaja Julia Kettinen Itä-Suomen yliopiston biolääketieteen yksiköstä.

– Säännöllinen liikunta, kuten golfin pelaaminen, on yksi parhaita tapoja edistää terveyttä. Säännöllinen liikunta lisää elinvuosia, voi auttaa ehkäisemään ja hoitamaan muun muassa sydänsairauksia, aivoverenkiertohäiriöitä ja tyypin 2 diabetesta, ja se on hyväksi aivoille. Liikunta on hyödyksi myös dementian, ahdistuksen ja masennuksen torjunnassa ja hyvinvoinnin tukemisessa. Vehreässä ulkoilmassa liikkuminen oli hyväksi pandemian aikana, ja se on hyväksi aina, lisää Edinburghin urheilulääketieteellisen tutkimusverkoston johtaja Andrew Murray.

Väitöskirjatutkija Julia Kettinen, Itä-Suomen yliopiston biolääketieteen yksikkö, julia.kettinen(a)uef.fi, +358 500411601

Tutkimusartikkeli:

Kettinen et al. The seasonal variation of physical activity and quality of life during the first wave of the COVID-19 pandemic in Finnish older golfers: A cross-sectional study. Health Science Reports. https://doi.org/10.1002/hsr2.1347