Opiskelijat työskentelevät tietokoneella.

FM Rosalina Babon väitös 24.9.2021: Uusia menetelmiä ja digitaalisia ratkaisuja opiskelija-arvioinnin luotettavuuden ja tarkkuuden parantamiseksi tietojärjestelmätieteen opetuksessa

Tietojenkäsittelytieteen alaan kuuluva väitöstutkimus tarkastetaan luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnassa verkossa.

Filosofian maisteri Rosalina Babon väitöskirjatutkimuksessa kehitetään ja arvioidaan uusia menetelmiä ja digitaalisia ratkaisuja tietojärjestelmätieteen massakurssien opiskelija-arvioinnin luotettavuuden ja tarkkuuden parantamiseksi. Väitöskirja tutkimus on toteutettu Porton ammattikorkeakoulussa Portugalissa.

Väitöskirjatutkimuksen konkreettinen tuotos on WebAVALIA-oppimissovellus, joka tukee opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointia. WebAVALIA-oppimissovelluksen avulla opettajat pystyvät eriyttämään ryhmätöiden arviointia siten että yksittäisten opiskelijoiden arvosanoja on mahdollista painottaa ryhmätyöhön osallistuneiden opiskelijoiden antaman itse- ja vertaisarvioinnin perusteella. WebAVALIA-oppimissovellus auttaa opettajaa huomiomaan oikeudenmukaisemmin yksittäisten opiskelijoiden aktiivisuuden ja ryhmätyöhön osallistumisen osana ryhmätyön arviointia.

MSc Rosalina Babon tietojenkäsittelytieteen alaan kuuluva väitöskirja Improving individual and collaborative E-assessment through multiple-choice questions and WebAVALIA - a new e-assessment strategy implemented at a Portuguese university tarkastetaan luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnassa 24.9. verkossa. Vastaväittäjänä toimii professori Valentina Dagienė, Vilnius University, Liettua, ja kustoksena dosentti Jarkko Suhonen, Itä-Suomen yliopisto. Tilaisuuden kieli on englanti.

Lisätietoja: Rosalina Babo, babo (a) iscap.ipp.pt

Väittelijän painolaatuinen kuva