Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Filipp Temeroville apuraha säätiöiden post doc -poolin haussa

Itä-Suomen yliopiston kemian laitoksen vieraileva tutkija Filipp Temerov on saanut 45000 euron apurahan säätiöiden post doc -poolin kevään hakukierroksella.

Jenny ja Antti Wihurin säätiön apuraha Temeroville on suunnattu ulkomailla tehtävään nanotieteen tutkimustyöhön. Temerovin kemian alan väitöskirja Improved photocatalytic activity of TiO2 inverse opal nanostructures tarkastettiin luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnassa helmikuussa 2021.

Säätiöiden post doc -pooliin kuuluvat säätiöt jakoivat kaikkiaan 29 tohtorille yhteensä noin 1,38 miljoonaa euroa kevään hakukierroksella. Hakukierrokselle osallistui 133 eri puolilta Suomea. Kevään hakijamäärä nousi kolmetoista prosenttia suhteessa vuoden 2020 kahteen hakukierrokseen.

Säätiöiden post doc -pooli on osoittautunut tärkeäksi tiederahoituksen instrumentiksi, jonka ansiosta nuoret perheelliset tutkijat voivat rahoittaa tutkimusjakson ulkomaisessa huippuyliopistossa. Poolin kautta myönnetyt apurahat määräytyvät joustavasti hakijan tarpeen mukaan, ja niihin voidaan sisällyttää esimerkiksi perheen muuttokulut sekä lasten hoito- tai koulumaksut.

Poolin seuraava hakukierros järjestetään 15.8.–15.9.2021, jolloin jaettavana on noin 1,7 miljoonaa euroa. Haun tulokset julkistetaan marras-joulukuussa 2021.

Lisätietoja verkko-osoitteesta www.postdocpooli.fi.

Avainsanat