yleisöä epäterävänä

Eurooppalainen yliopistoallianssi YUFE kokoontuu Joensuun kampuksella 12.–16.6.2023

Laajaa tapaamista teemoittavat kansainvälinen koulutusyhteistyö sekä jatkuvan oppimisen ja laadun kehittäminen.

YUFE-yliopistoallianssin tapaaminen tuo yhteen kymmenen eurooppalaisen yliopiston edustajat Joensuun kampukselle 12.–16. kesäkuuta 2023. Itä-Suomen yliopisto on kuulunut YUFE-allianssiin (Young Universities for the Future of Europe) sen perustamisvuodesta 2019 lähtien.

Allianssin tehtävä on kehittää eurooppalaista korkeakoulutusta, ja sen pääteemat liittyvät muun muassa eurooppalaiseen identiteettiin, kansalaisten hyvinvointiin, digitalisaatioon ja kestävään kehitykseen. Allianssiin kuuluu kymmenen yliopistoa Iso-Britanniasta, Ranskasta, Alankomaista, Espanjasta, Puolasta, Belgiasta, Saksasta, Kyprokselta, Kroatiasta ja Suomesta sekä kaksi ei-akateemista partneria. Lisätietoa YUFEsta verkossa.

Joensuun tapaamisen työpajat, keskustelut ja luennot liittyvät kansainväliseen koulutusyhteistyöhön ja opintopolkujen kansainvälistämiseen, jatkuvan oppimisen kehittämiseen ja yhteistyömahdollisuuksiin sekä allianssin laadunhallintaan.

– Erityisen kiinnostavaa koulutuksen kehittämisessä on parhaillaan yhteistyössä rakennettava YUFE Bachelor -yhteistutkinto-ohjelma. Kansainvälisen kandidaattiohjelman rakenne on uusi ja erilainen, ja se antaa opiskelijoille hienon mahdollisuuden opiskella tutkinnon samaan aikaan kymmenessä eurooppalaisessa yliopistossa, sanoo kansainvälisten asioiden johtaja Riikka Pellinen Itä-Suomen yliopistosta.

Joensuun tapaamiseen osallistuu YUFE-partnereiden edustajien lisäksi myös opetus- ja kulttuuriministeriön edustajia. Myös Karelia- ja Savonia-ammattikorkeakoulujen edustajat ovat mukana tapaamisessa 14. kesäkuuta.

Kesätapaamisen aikana YUFEn edustajat vierailevat lukuisissa kohteissa Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella ja tutustuvat kaupunkiin.