Talvinen metsä. Kuva MostPhotos.

Euroopan unioni rahoittaa suomalaistutkimusta metsien muutoskestävyyden turvaamiseksi

Euroopan unionin rahoittama eco2adapt-hanke tuo yhteen 31 johtavaa metsätalouteen, ekologiaan ja ilmastonmuutokseen keskittyvää eurooppalaista ja kiinalaista asiantuntijaorganisaatiota kaikkiaan 14 eri maasta.

Vuonna 2022 alkanut hanke saa rahoituksensa EU:n Horisontti-ohjelmasta ja se jatkuu vuoteen 2027 saakka. Suomesta mukana ovat hankkeessa tärkeää roolia näyttelevä Itä-Suomen yliopisto sekä Euroopan metsäinstituutti, BITCOMP, Suomen Metsäkeskus ja Green Estates Finland.

Suomalaiskumppanien tavoitteena on suunnitella ilmastonmuutokseen sopeutuvia metsänkäyttöratkaisuja sekä innovatiivisia biotalous- ja hallintamalleja, joiden avulla voidaan edistää metsien ja metsäbiotalouden kestävyyttä ja muutoskestävyyttä tulevaisuudessa.

– Tavoitteenamme on varmistua siitä, että oikeita puulajeja istutetaan oikeisiin paikkoihin ja oikeita käyttötarkoituksia varten, mikä edistää metsäekosysteemien muutoskestävyyttä ja kykyä tarjota turvaa myös tuleville sukupolville entistä epävarmemmissa ilmasto-oloissa, professori Frank Berninger Itä-Suomen yliopistosta toteaa.

Metsien uusi tulevaisuus edellyttää muutoksentekoa

Ekosysteemiperustaisilla sopeutumistoimilla tarkoitetaan lähestymistapaa, jossa otetaan huomioon sekä luonnon monimuotoisuus että sen ihmisille tarjoamat hyödyt. Eco2adapt-hankkeessa tutkijat pyrkivät kartoittamaan eri sidosryhmien päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä sekä luomaan muutosta aikaansaavia malleja, lähestymistapoja ja käytänteitä, joiden avulla voidaan turvata muutoskestävyyttä metsänhoidossa sekä siihen liittyvässä liiketoiminnassa ja hallintamalleissa. Pohjois-Karjalassa hankkeen tarkoituksena on luoda uusi menetelmä kaarnakuoriaisten aiheuttamien vahinkojen torjumiseksi.

Avoin Living Labs -innovaatioekosysteemi mahdollistaa räätälöityjä ratkaisuja ilmastonmuutoksen polttopistealueille

Hankkeessa tutkijat ja sidosryhmät yhteiskehittävät metsien muutoskestävyyteen liittyviä ratkaisuja kaikkiaan viidellätoista ilmastonmuutoksen polttopistealueella Euroopassa ja Kiinassa. Kullekin polttopistealueelle perustetaan avoimia Living Labs -innovaatioekosysteemejä, jossa ekosysteemiperustaisten sopeutumistoimien mukaisia metsänhoitotoimenpiteitä voidaan testata koealoilla. Suomen Living Lab sijaitsee Pohjois-Karjalassa. Ekosysteemiperustaisista sopeutumistoimista tarjotaan koulutusta sidosryhmille, ja avoimet innovaatioekosysteemit tarjoavat mahdollisuuden tutustua Euroopassa ja Kiinassa kehitettyihin uusiin ratkaisuihin, kuten uudenlaisiin metsävakuutuksiin, liiketoimintamekanismeihin ja sertifiointiohjelmiin.

Älykkäitä työkaluja muutoskestävien metsien luomiseen ja hallintaan

Eco2adapt-hankkeessa kehitetään digitaalisia, huippuluokan tekoälymenetelmiä hyödyntäviä työkaluja, joiden avulla on mahdollista hyödyntää massadataa erilaisista metsätietokannoista ympäri maailmaa. Hankkeessa kehitettävä ilmainen älypuhelinsovellus auttaa metsänhoitajia valitsemaan parhaat istutettavat lajit paikallisista olosuhteista, ilmastoennusteista ja paikallisten yhteisöjen tarpeista riippuen.

Muutoskestävien metsien perintö syntyy yhteiskunnan kaikilla tasoilla

Eco2adapt-hankkeessa luotava muutoskestävien metsien perintö jää tulevien tutkijoiden, sidosryhmien, alan toimijoiden, opiskelijoiden ja yhteisöjen käyttöön. Hankkeessa kehitetyt digitaaliset työkalut ja luotu tietovaranto jäävät avoimesti saataville ja jatkavat elämäänsä myös hankkeen päättymisen jälkeen interaktiivisessa tietämyskannassa. Hankkeen tietämyskannasta luodaan suora yhteys YK:n tietovarantoihin, mikä tarjoaa päättäjille pääsyn metsiä ja ekosysteemejä koskevaan tietoon.

Hankkeen verkkosivut: https://eco2adapt.hub.inrae.fr/

Frank Berninger +358 50 596 8481 frank.berninger@uef.fi

Blas Mola, blas.mola@uef.fi (University of Eastern Finland)

Jo Van Brusselen, jo.vanbrusselen@efi.int (European Forest Institute)

Sanna Härkönen, sanna.harkonen@bitcomp.fi (BITCOMP)

Leena Leskinen leena.leskinen@metsakeskus.fi +358 50 308 4696 (Finnish Forest Center)

Kari Tuomela Kari.Tuomela@outlook.com (Green Estates, Finland).