Tekstitarroja lasiseinässä.

Euroopan laajuinen tutkimus varmisti epilepsiakirurgian pitkäaikaistulokset

Suuri osa kirurgisesti hoidetuista epilepsiapotilaista on kohtaukseton vielä viiden vuoden kuluttua leikkauksesta, osoittaa ainutlaatuisessa Euroopan laajuisessa yhteistyössä toteutettu tutkimus. Kuopion yliopistollisen sairaalan epilepsiakeskus ja Itä-Suomen yliopiston kliinisen epilepsian tutkimusryhmä osallistuivat tutkimukseen, jossa selvitettiin epilepsiakirurgian tuloksia yli 9000 henkilöllä 37 keskuksesta 18 maassa. Tutkimuksen tulokset julkaistiin 18. elokuuta Lancet Neurology -julkaisussa, joka on kaikkein arvostetuin neurotieteiden julkaisu.

Euroopan epilepsia-aivopankin aineistoon perustuva tutkimus toteutettiin osana EpiCARE-verkostoa, joka on epilepsioihin liittyvä eurooppalainen harvinaissairausosaamisverkosto. Yhteistyö mahdollisti tarkan ja pitkäaikaisen vuosina 2000–2012 leikattujen potilaiden seurannan kohtauksettomuuden ja lääkkeiden lopettamisen osalta viiden vuoden ajan leikkauksen jälkeen.

Tutkimus osoitti, että epilepsiakirurgia on tuloksekasta. 72 prosenttia potilaista saavutti kohtauksettomuuden vuoden ajaksi, 68 prosenttia kahden vuoden ajaksi ja 66 prosenttia viiden vuoden ajaksi. Epilepsian taustalla olevat aivomuutokset vaikuttivat merkittävästi leikkaustulokseen. Kahden vuoden kuluttua leikkauksesta kohtauksettomia olivat useimmin potilaat, joilla taustalla oli kasvain (78%), verisuonimuutos (74%) tai hippokampusskleroosi (72%), harvemmin taas potilaat, joilla ei ollut tunnistettavaa aivopatologiaa (54%) tai joilla oli tiettyjä aivojen kuorikerroksen kehityshäiriöitä (50%).

Viiden vuoden kuluttua leikkauksesta 45 prosenttia lapsista ja 28 prosenttia aikuisista oli voinut lopettaa epilepsialääkityksen kokonaan. Epilepsian kesto vaikutti hoitotuloksiin siten, että mitä enemmän aikaa oli kulunut ensimmäisestä kohtauksesta epilepsiakirurgiseen leikkaukseen, sitä huonommat olivat mahdollisuudet saavuttaa kohtauksettomuus leikkauksen jälkeen.

Vastaavanlaista laajaa tutkimusta epilepsiakirurgian pitkäaikaistuloksista ei ole aiemmin tehty. Tulokset paitsi osoittavat epilepsiakirurgian tuloksekkuuden, myös tukevat näkemystä, että varhainen epilepsiakirurgia parantaa vaikean epilepsian ennustetta. Epilepsiakirurgiaa edeltävässä potilasneuvonnassa tutkimuksen tuottama tieto auttaa informoimaan potilaita odotettavissa olevista hoitotuloksista.

Professori Reetta Kälviäinen reetta.kalviainen (at) uef.fi, puh. +358405839249

Artikkeli: Lamberink HJ, Otte WM, Blümcke I, et al. Seizure outcome and use of antiepileptic drugs after epilepsy surgery according to histopathological diagnosis: a retrospective multicentre cohort study. Lancet Neurol. 2020;19(9):748-757.