Esko Nikkilä -palkinto professori Markku Laaksolle

Itä-Suomen yliopiston sisätautiopin professori Markku Laaksolle on myönnetty Esko Nikkilän palkinto.

Esko Nikkilä -palkinto myönnetään joka toinen vuosi kansainvälisesti tunnetulle sisätautialan suomalaiselle tai ei-suomalaiselle tutkijalle. Esko Nikkilä -luennoitsijan valitsee Suomalainen Lääkäriseura Duodecimin asiantuntijaneuvosto, joista kaksi edustaa Suomalainen Lääkäriseura Duodecimia, kaksi Helsingin yliopiston lääketieteellistä tiedekuntaa ja yksi Suomen Sisätautilääkärien yhdistystä. Palkinnonsaaja pitää luennon Suomen Sisätautilääkärien yhdistys ry:n vuosipäivänä.

Duodecimin asiantuntijaneuvosto perusteli valintaansa erityisesti professori Markku Laakson ansioilla tyypin 2 diabeteksen tutkijana. Hän aloitti tutkimusuransa väitöskirjallaan tyypin 2 diabetekseen liittyvistä sydän- ja verisuonisairauksista. Väitöskirjan jälkeen vuosina 1987–1989 hän toimi vierailevana tutkijana San Diegossa, jossa hänen mielenkiintonsa kohdistui insuliinin verisuonivaikutuksiin. Vieraillessaan 1990-luvun alussa Seattlessa hän kiinnostui tyypin 2 diabeteksen genetiikasta, joka on ollut hänen tärkein tutkimuskohteensa viime vuosien aikana. Yhdysvalloista palattuaan hän perusti geenitutkimuslaboratorion silloiseen Kuopion yliopistoon.

Professori Laakso on saanut tutkimustyöstään lukuisia kansainvälisiä palkintoja, joista mainittakoon Euroopan alueen arvostetuin diabetespalkinto, Claude Bernard-palkinto, Castelli Pedroli-palkinto, sekä amerikkalainen Kelly West-palkinto. Viime vuonna Stanfordin yliopiston tutkijat julkaisivat tutkimuksen, joka tarkasteli maailman 100 000 huippututkijan julkaisutoiminnan vaikuttavuutta kaikilla tutkimusaloilla. Markku Laakso sijoittui koko uran kattavassa vertailussa sijalle 429 ja oli vaikuttavin suomalaistutkija.

Lähde: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim