Antibioottilääkkeen molekyylimalli.

Erkon säätiöltä merkittävä rahoitus Itä-Suomen yliopiston Parkinson- ja antibioottitutkimuksiin

Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt merkittävän rahoituksen kahdelle Itä-Suomen yliopiston tutkimushankkeelle. Dosentti Šárka Lehtonen selvittää aivojen mikroglia- ja astrosyyttisolujen merkitystä Parkinsonin taudissa.  Professori Antti Poso puolestaan kehittää resistentteihin bakteeri-infektioihin uudenlaista antibioottia, joka perustuu bakteerien soluseinämälle tärkeän SurA-proteiinin salpaamiseen. Säätiö tukee korkeatasoisia, merkittävään kansainväliseen läpimurtoon tähtääviä tutkimushankkeita.

Sarka Lehtonen.
Šárka Lehtonen. Kuva Linda Tammisto / Unigrafia.
Antti Poso.
Antti Poso. Kuva Raija Törrönen.
Antibioottilääkkeen molekyylimalli.
SurA-proteiinin rakenne molekyylidynamiikkasimulaatioiden mukaan. Simulaatiot Mahti-supertietokoneella: Thales Kronenberger ja Antti Poso.