Kuva näppäimistöstä

Epilepsiaa sairastavilta ja heidän läheisiltään selvitettiin epilepsiatietoisuutta ja hoitotyytyväisyyttä

Terveystaloustieteen ja vaikuttavuustutkimuksen asiantuntijayritys ESiOR Oy, Yliopiston Apteekki, Itä-Suomen yliopiston apteekki ja lääkeyritys UCB Pharma Oy Finland tutkivat kattavasti suomalaisten epilepsiapotilaiden ja heidän läheistensä tietoisuutta epilepsiasta ja tyytyväisyyttä sen hoitoon. Vastaavia asioita ei tutkimuksen toteuttajien mukaan ole aiemmin Suomessa tutkittu.

Vastaajat sähköiseen tutkimuskyselyyn tavoitettiin Yliopiston Apteekin ja Itä-Suomen yliopiston apteekin kautta. Tutkimuksessa analysoitiin yhteensä peräti 388:n potilaan tai läheisen vastaukset. Tutkimuksen keskeiset tulokset on julkaistu Dosis-tiedelehden tuoreessa numerossa 3/2022.

Vastauksista nousi esille monia mielenkiintoisia löydöksiä. Noin puolet potilaista ja heidän läheisistään koki, että he tietävät tarpeeksi epilepsiasta. Melkein sama määrä halusi tietää sairaudesta ja sen hoitovaihtoehdoista enemmän. Sairauden ja sen hoitojen ymmärtäminen onkin oleellista, kun potilas samalla toivoo osallistumista hoitopäätöksien tekemiseen. Noin puolet vastaajista oli sitä mieltä, että heidän henkilökohtainen tilanteensa huomioitiin hoidon suunnittelussa todella hyvin tai jonkin verran, mutta loput olivat toista mieltä. Yli 90 prosenttia vastaajista oli kuitenkin tyytyväisiä sairauteen liittyvien kohtausten hallintaan ja hoitavaan lääkäriin. Vastauksien mukaan sitoutuminen lääkehoitoon oli vahvaa.

Hoitotyytyväisyys liittyi moniin tekijöihin, kuten tyytyväisyyteen hoitavaa lääkäriä kohtaan, haluttomuuteen vaihtaa lääkitystä sekä sairauden ymmärtämiseen ja hoitopäätöksiin osallistumiseen. Potilaat arvostivat myös pysyvää hoitosuhdetta lääkärin kanssa, ja sitä, että henkilökohtaiset toiveet otetaan huomioon hoitoa suunniteltaessa, eikä heitä pyydetä ”opettelemaan elämään” haittavaikutusten kanssa.

Tutkimuksen toteuttajat kiittävät lämpimästi kaikkia kyselyyn vastanneita ja tutkimuksen mahdollistaneita.

Asia on esillä myös 15.11.2022 järjestettävässä kuudennessa Dosis-webinaarissa.

Dosis-webinaari 6, ohjelma ja ilmoittautuminen

ESiOR OY:n tiedote

CEO Erkki Soini, ESiOR Oy, erkki.soini(at)esior.fi, p. +358400533971

Apteekkari Jouko Savolainen, Itä-Suomen yliopiston apteekki, jouko.savolainen(at)uef.fi, p. 050 569 0350