Tekstitarroja lasiseinässä.

Palkittu tutkimus: Epilepsiadiagnoosin viivästyminen voi huonontaa ennustetta

Lääketieteen lisensiaatti Laura Parviainen palkittiin maailman epilepsiakongressissa artikkelistaan, jossa selvitettiin, miten epilepsian diagnoosin viivästyminen vaikuttaa potilaan ennusteeseen.

Itä-Suomen yliopiston ja Kuopion yliopistollisen sairaalan yhteistyössä toteuttama tutkimus osoitti, että paikallisalkuista epilepsiaa sairastavien diagnoosi viivästyy usein merkittävästi myös kehittyneessä maassa kuten Suomessa. Diagnoosin viivästyminen aiheuttaa myös hoidon viivästymistä. Pitkä viive ei välttämättä muuta hoidon ennustetta, mutta kohtausten suuri lukumäärä ennen diagnoosia ja hoidon aloittamista on yhteydessä huonompaan ennusteeseen.  Tutkimuksen tulokset julkaistiin Epilepsia Open -lehdessä, joka palkitsi Laura Parviaisen työn viime vuoden parhaana kliinisenä artikkelina kansainvälisten epilepsiajärjestöjen kongressissa 29.8.2021. Kongressi järjestettiin poikkeuksellisesti virtuaalisena.

Potilas tai läheiset eivät välttämättä havaitse oiretta heti tai eivät miellä sitä poikkeavaksi.

LL Laura Parviainen

Laura Parviainen