Human heart ultrasound image

Ensimmäinen lääkäri valmistui sydämen kuvantamisen lisäkoulutusohjelmasta Kuopiossa

Sydämen kuvantamisen osaajista on Suomessa pulaa ja toisaalta diagnostiikan tarve kasvaa jatkuvasti. Itä-Suomen, Turun ja Helsingin yliopistot perustivat vuonna 2020 tätä tarvetta paikkaamaan yhteisen, moniammatillisen kardiovaskulaarikuvantamisen lisäkoulutusohjelman.

Lääketieteen lisensiaatti, sisätautien ja kardiologian erikoislääkäri Maria Istomina valmistui ohjelmasta toukokuun alussa. Istomina on ensimmäinen ohjelman Itä-Suomen yliopistossa suorittanut lääkäri ja ensimmäisten joukossa koko maassa.

Kaksivuotinen kardiovaskulaarikuvantamisen lisäkoulutusohjelma on suunnattu useiden erikoisalojen lääkäreille. Itä-Suomen yliopiston vastuulla oleva opetus järjestetään Kuopion yliopistollisessa sairaalassa, joka kuuluu sydämen kuvantamisen uranuurtajiin.

Koulutusohjelman käynnistämisestä Kuopiossa on vastannut sydänkirurgisen tutkimuksen professori Marja Hedman. – Meillä koulutusohjelmaa suorittaa tällä hetkellä kaksi isotooppilääkäriä, yksi radiologi ja yksi kardiologi, joka suorittaa sitä OYSista käsin, koska siellä ei kyseistä ohjelmaa ole. Koulutus räätälöidään lääkärin erikoisalan ja kotisairaalan kuvantamisosaamisen perusteella, Hedman kertoo.

Muita lisäkoulutuksen vastuuhenkilöitä Kuopiossa ovat kardiologian professori Juha Hartikainen, kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen professori Tomi Laitinen sekä kliinisen radiologian professori Juhana Hakumäki.

Professori Marja Hedman, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/marja.hedman/

Maria Istomina. Kuva KYS.
Maria Istomina.