Snelmmanian pääaula.

Emil Aaltosen Säätiöltä projektiapurahoja Itä-Suomen yliopistoon

Emil Aaltosen Säätiö on myöntänyt 200 000 euron projektiapurahat tutkijatohtori, dosentti Henri Korkalaiselle teknillisen fysiikan laitokselta ja akatemiatutkija, dosentti Henri Leinoselle farmasian laitokselta. Hankekuvaukset alla.

Henri Korkalainen: AIRT - Tehokkaampaa ja yksilöllisempää syövän hoitoa pohjautuen koneoppimisen sovelluksiin sädehoidossa

Syöpä on yksi johtavista kuolinsyistä maailmanlaajuisesti. Sädehoitoa annetaan noin joka toiselle syöpäpotilaalle ja tarve yhä lisääntyy väestön ikääntyessä. Hoitojen kehittyessä odotettavissa oleva elinaika pitenee, jolloin myöhäishaittojen ehkäiseminen ja elämänlaadun parantaminen ovat tärkeässä roolissa. Lisääntyvä tarve kasvattaa kuitenkin hoitoyksiköiden työkuormaa, eikä automatisoituja ja validoituja apuvälineitä ole riittävästi saatavilla. Keinoäly voisi olla ratkaisu työkuorman pienentämiselle, samalla myös parantaen hoidon lopputuloksia. Tämä tutkimusprojekti hyödyntää keinoälypohjaisia menetelmiä sädehoidon tehokkuuden ja yksilöllisyyden parantamiseen. Menetelmät tullaan validoimaan kansallisesti ja samalla tutkitaan hoidon piirteiden yhteyttä hoidon lopputuloksin ja elämänlaatuun. Kokonaisuudessaan tämä projekti tähtää turvallisempaan, yksilöllisempään ja tehokkaampaan sädehoitoon.

Henri Leinonen: Hermostomuovautuvuuden tutkimus näköjärjestelmän ensimmäisessä synapsissa

Tutkimuksemme selvittää mekanismeja, jotka selittävät hermoston homeostaattista muovautuvuutta mahdollistaen uusien hoitointerventioiden kehittämisen. Homeostaattinen plastisuus on huonosti tunnettu prosessi, joka kuvattiin keskushermostossa vasta vuonna 1998. Eräs käytännöllisimmistä ongelmista homeostaattisen plastisuuden mekanismien tuntemattomuudessa liittyy sokeuden parantamiseen.

Biotekniikka tullee lähitulevaisuudessa mahdollistamaan näköaistin palauttamisen näköreseptoreiden kuoltua sokeuttavissa verkkokalvorappeumasairauksissa. Intervention onnistumisen esteenä voi kuitenkin vielä olla, ettei näköaistimuksen palauttaminen näköreseptoritasolla välttämättä yksinään riitä. Muovautuvuutta näköaistinteissä tullee keinotekoisesti lisätä, jotta näönpalautus voisi onnistua aikuisiällä, jolloin hermostomuovautuvuus on tyypillisesti rajallista.

Tutkijoiden yhteystiedot UEF Connect

Emil Aaltosen säätiön tiedote: Projekteille 1,8 miljoonaa euroa