Lähikuva mikrofonista studioympäristössä.

Elämä KAVAn jälkeen. Näin hanke muuttaa maahanmuuttajien elämää Suomessa

KAVA – työelämän asiantuntijatehtäviin valmentava koulutus kansainvälisille osaajille on toteutettu Karelia- ja Savonia-ammattikorkeakoulujen ja Itä-Suomen yliopiston yhteisessä MOKOMA-hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on ollut edistää korkeasti koulutettujen maahanmuuttaneiden työllistymismahdollisuuksia koulutusta vastaaviin tehtäviin. Hankkeen aikana kehitetty ja pilotoitu monipaikkainen valmentava koulutus vahvistaa osallistujien työelämän suomen kielen osaamista, yleisiä työelämä- ja urataitoja sekä työelämäverkostoja Suomessa.

Viime vuonna KAVAsta valmistui 15 henkilöä. Tänä vuonna KAVAn koulutuksesta valmistuu 10 henkilöä lisää. Tässä podcastissa MOKOMA-hankkeen koordinaattori, ammattitoimittaja ja itsekin maahanmuuttaja Anna Jarovaja puhui viime vuoden KAVA-osallistujien kanssa ja kysyi, mitä he tekevät valmistumisen jälkeen ja miten KAVA-koulutus on vaikuttanut heidän elämäänsä.

Kuuntele jakso Spotifyista.