Kaksi henkilöä tietokoneella.

Digitaaliset artefaktit buustaavat alustayritysten kansainvälistymistä

Itä-Suomen yliopistossa ja Vaasan yliopistossa tehty tutkimus valottaa sitä, millä tavalla digipohjaiset startupit, erityisesti alustayritykset, voivat hyödyntää digitaalisia artefakteja kansainvälistymisessä ja liiketoimintansa kehittämisessä. Tutkimuksessa kehitetty malli antaa yrityksille työkalut, joiden avulla ne voivat käyttää erilaisia digitaalisia artefakteja digitaalisten palvelujensa viemisessä kansainvälisille markkinoille sekä liiketoimintansa kehittämisessä yrityksen elinkaaren aikana.

– Tutkimus on ensimmäisiä, jossa on tarkasteltu digitaalisten alustojen roolia varhaisen ja nopean kansainvälistymisen mahdollistajana, tutkija Sara Fraccastoro kertoo.

Digitaaliset artefaktit ovat digitaalisia hyödykkeitä, joiden erilaiset ominaisuudet, kuten muokattavuus, vuorovaikutus ja uudelleenohjelmoitavuus, avaavat uusia mahdollisuuksia yritysten kansainvälistymispolulle. Osa niistä soveltuu paremmin yritystoiminnan alkuvaiheeseen, osaa voidaan hyödyntää enemmän yritystoiminnan myöhemmässä vaiheessa. Tutkimuksen mukaan eri artefakteja tulisi hyödyntää dynaamisesti ja järjestelmällisesti yritystoiminnan aikana. Yrittäjien omalla verkostoitumis- ja oppimiskyvyllä on merkitystä siinä, kuinka ne sopeutuvat muuttuviin asiakastarpeisiin ja markkinaolosuhteisiin.

Tutkimuksessa kehitetty malli auttaa ymmärtämään, mihin yritystoiminnan vaiheeseen erilaisten digitaalisten artefaktien ominaisuudet sopivat parhaiten kansainvälistymisen edistämisessä. Niitä on jatkuvasti mukautettava, kun digitaalisia alustoja laajennetaan kaukaisempiin maihin sekä uusille käyttäjäryhmille ja sovelluksiin.

– Tutkimusaiheemme digitaalisten artefaktien hyödyntämisestä uusissa kansainvälisissä startup-yrityksissä on todella uutta alan tutkimuksessa, professori Mika Gabrielsson toteaa.

Tutkimusartikkeli:

Arto Ojala, Sara Fraccastoro, Mika Gabrielsson. Characteristics of digital artifacts in international endeavors of digital-based international new ventures. Global Strategy Journal. May 2023. DOI: 10.1002/gsj.1483.

Lisätietoja

Yliopistonlehtori Sara Fraccastoro, puh. 050 328 2952, sara.fraccastoro(at)uef.fi

Professori Mika Gabrielsson, puh. 050 568 7626, mika.gabrielsson(at)UEF.fi