Kuusenoksia sekametsässä.

Business Finland -rahoitusta biomassasivuvirtojen hyötykäyttöön tähtäävään kehitystyöhön

Business Finland on myöntänyt Itä-Suomen yliopiston kemian laitokselle rahoituksen tutkimukseen, jossa kehitetään ympäristöystävällisiä menetelmiä lignoselluloosapohjaisten sokerien muuntamiseksi niin sanotuiksi platform-kemikaaleiksi. Kaksivuotisen hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 1,1 miljoonaa euroa, josta Itä-Suomen yliopiston osuus on noin 341 000 euroa.

Platform-kemikaaleja voidaan hyödyntää erilaisten lisäarvollisten lopputuotteiden valmistamisessa. Suurin osa näistä kemikaaleista valmistetaan yhä fossiilisista raaka-aineista. Hankkeessa keskitytään erityisesti hemiselluloosapohjaisten C5- ja C6-monosakkaridien katalyyttiseen muuntamiseen, käyttäen liuottimena vettä. Hemiselluloosan hyödyntäminen on nykyisille biojalostamokonsepteille haasteellista, johtuen sen heterogeenisesta kemiallisesta koostumuksesta. Hankkeessa kehitettävä prosessi on siten omiaan luomaan merkittävää lisäarvoa suomalaiselle metsä- ja kemianteollisuudelle.

Hankkeen akateemisina osapuolina ovat Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto ja teollisuuspartnereina Neste Oyj, Kiilto Oyj, Valio Oyj ja CH-Bioforce Oy. Hankkeen vastuullisena johtajana Itä-Suomen yliopistossa toimii professori Janne Jänis.

Lisätietoja: Professori Janne Jänis, p. 050 460 1057, janne.janis (a) uef.fi