Nainen tutkii kolmeulotteista kasvaimen virtuaalimallia.

Biolääketieteen opetuksessa testattiin virtuaalista syöpäkasvainta

Itä-Suomen yliopiston biolääketieteen yksikössä kokeiltiin äskettäin virtuaalitodellisuuden käyttöä kasvainten histologian opetukseen. Syöpätutkimuksen ja mallinnuksen kurssilla oli testattavana tutkimus- ja kehitysvaiheessa oleva VR-sovellus, jossa voidaan tarkastella kudosnäytteisiin perustuvaa kolmiulotteista kudoksen mallia. Kurssilla oli tarkastelussa eturauhaskudos, joka sisälsi kolme eri syöpäkasvainta.

– Kurssilaisten tarkastelema malli on eräästä tutkimusnäytteestämme, jonka avulla havainnoimme syöpäkasvainten sijoittumista ja kasvutapoja kudoksessa kolmiulotteisesti, sanoo kurssin vetäjä ja syöpätutkimusta tekevä tutkimusjohtaja Leena Latonen.

Histologisessa tutkimuksessa tarkastellaan kudosnäytteestä solujen ja kudosten rakennetta ja ominaisuuksia. Tämä auttaa esimerkiksi syöpätyypin ja syöpäkasvaimen levinneisyyden määrittelyssä. Perinteiset näytteet ovat kaksiulotteisia viipaleita, jotka soveltuvat hyvin solutason tarkasteluun, mutta eivät anna täyttä kuvaa rakenteiden kolmiulotteisesta sijainnista.

– Kolmiulotteisella tarkastelulla, etenkin jos se vielä voidaan tehdä näin immersiivisesti, kuten VR:n avulla, avautuu kudoksen kolmiulotteisuus ja rakenteiden suhteet toisiinsa aivan uudella tavalla, sanoo Latonen.

Nainen tutkii kolmeulotteista kasvaimen virtuaalimallia.
Väitöskirjatutkija Sonja Koivukoski Itä-Suomen yliopiston biolääketieteen yksiköstä (kuvassa oikealla) opastaa Laura Mairinojaa VR-sovelluksen käytössä.