Juha Yrjänheikki ja Markku Jalkanen.

Biolääketiede juhli 50 vuottaan uratarinoiden parissa

Tiskijukasta professoriksi, makkaratehtaalta bioteknologia-alan sarjayrittäjäksi. Biolääketieteen ja biokemian 50-vuotisjuhlassa kuultiin huikeita ja yllättäviäkin uratarinoita Kuopion kampuksen kasvateilta.

Itä-Suomen yliopiston biolääketieteen yksikkö antaa vuosittain perusopetusta noin 800:lle lääketieteen, terveystieteiden ja farmasian alojen opiskelijalle. Yksikön tutkimus keskittyy erityisesti kansansairauksien molekyylitason mekanismeihin.

– Biolääketiede oli keskiössä jo Kuopion korkeakoulun aloittaessa toimintaansa 50 vuotta sitten. Tiedekunnan nykyisestä henkilöstöstä iso osa on käynyt läpi nämä opinnot tai ammentaa työssään biolääketieteellisestä perustutkimuksesta. Sen vaikuttavuus ulottuu elinkeinoelämään asti, mistä kuullaan tänään hyviä esimerkkejä, totesi terveystieteiden tiedekunnan dekaani Jussi Pihlajamäki joulun alla järjestetyssä juhlassa.

Anitta Mahonen.
Biolääketieteen yksikön johtaja Anitta Mahonen.
Jorma Palvimo, Teemu Natunen ja Markku Jalkanen.
Professori Jorma Palvimo, yliopistonlehtori Teemu Natunen, toimitusjohtaja Markku Jalkanen ja vaikuttavuusjohtaja Minna Hendolin.
Markku Jalkanen, Jussi Pihlajamäki, Veli-Matti Kosma ja Kai Kaarniranta.
Markku Jalkanen (vas.), dekaani Jussi Pihlajamäki, professori Veli-Matti Kosma ja professori Kai Kaarniranta.
Kai Kaarniranta ja Markku Jalkanen.
Kai Kaarniranta (vas.) ja Markku Jalkanen.
Teemu Natunen ja Merja Heinäniemi.
Yliopistonlehtori Teemu Natunen (vas.) ja professori Merja Heinäniemi.