Orkidea.

Anitta Etula -​erityisstipendi kolmelle Itä-Suomen yliopiston tutkijalle

Saastamoisen Säätiön Anitta Etula -erityisstipendi myönnettiin tänä vuonna sovelletun fysiikan laitoksen ja A.I. Virtanen -instituutin tutkijoille.

Erityisstipendi myönnetään Itä-Suomen yliopiston jatko-opiskelijalle tai perustutkinto-opiskelijalle, jolla on jatko-opinto-oikeus, käytettäväksi ulkomailla tapahtuvaan opiskelu- ja/tai tutkimusjaksoon.

Apurahan saivat:

Nuorempi tutkija Joonas Kosonen, sovelletun fysiikan laitos, 10 000 euroa

Joonas Kosonen tutkii traumaperäisen nivelrikon ennustamista solu–kudos-tasolla. Tietokonemallien avulla laskennallisesti optimoidut hoidot voivat tulevaisuudessa pienentää merkittävästi nivelrikosta aiheutuvia taloudellisia kustannuksia ja parantaa potilaiden elämänlaatua. Tutkimusvierailun aikana kehitetään nivelrikon lääkehoitoja ennustava laskennallinen malli Iowan yliopistossa (UIOWA) yhteistyössä Massachusettsin teknillisen korkeakoulun (MIT) kanssa.

Nuorempi tutkija Awuniji Linus, sovelletun fysiikan laitos, 6 000 euroa

Awuniji Linus kehittää uutta, ei-invasiivista tapaa arvioida nivelruston biomekaanisia ominaisuuksia nivelrikossa. Tutkimuksessa hyödynnetään lähi-infrapunaspektroskopiaa ja koneoppimismenetelmiä.

Nuorempi tutkija Adriana Della Pietra, A.I. Virtanen -instituutti, 4 000 euroa

Adriana Della Pietran tutkimus keskittyy migreeniin liittyvän kivun lievittämiseen. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää kannabinoideihin perustuva kipua lievittävä lääke, johon ei liity psykotrooppisia sivuvaikutuksia.

Lisätietoja: Anitta Etula, anitta.etula (a) gmail.com

Tutkijoiden yhteystiedot UEF Connect