UEF-tunnus.

Ammattikasvatuksen aikakauskirjan vuoden artikkeli 2021 Kaisa Pihlaiselle ja tutkimusryhmälle

Ammattikasvatuksen aikakauskirjan toimituskunta on valinnut vuoden 2021 artikkeliksi ”Euroopan Unionin elinikäisen oppimisen avaintaidot, Eurooppalainen tutkintoviitekehys ja oppilaitosten opetussuunnitelmien kehittäminen”. Sen kirjoittajina ovat tutkijatohtori Kaisa Pihlainen Itä-Suomen yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian osastosta sekä Reijo Miettinen, Tarja Lang ja Leila Pehkonen. Artikkeli on julkaistu vuoden 2021 toisessa numerossa.

Artikkeli käsittelee elinikäistä oppimista, ja palkitsemisperustelujen mukaan artikkeli onkin aiheeltaan erittäin ajankohtainen, ja siinä aihetta käsitellään laajemmin kansainvälisessä kontekstissa. Perustelujen mukaan myös lähestymistapa aiheeseen on artikkelissa onnistunut, sillä kirjoittajat nostavat siinä esiin kriittisen näkökulman osaamisperustaisuuteen. Osaamiskuvausten lisäksi opetuksessa on kiinnitettävä huomiota ammattialan ja toimialojen kehityksen ymmärtämiseen.

500 euron tunnustuspalkinnon saanut artikkeli julkistettiin marraskuun alussa AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivillä Rovaniemellä Lapin yliopistolla.

Ammattikasvatuksen aikakauskirjan toimituskunta on vuodesta 2011 lähtien valinnut lehdessä julkaistujen tieteellisten referoitujen artikkelien joukosta vuosittain vuoden artikkelin.

Avainsanat