Kaksi tutkijaa työskentelee yhdessä laboratoriossa.

Alfred Kordelinin säätiöltä apurahoihin 3,9 miljoonaa euroa – Itä-Suomen yliopistoon kuusi apurahaa

Alfred Kordelinin säätiö jakoi syksyn hausta apurahoja tieteeseen, taiteeseen ja sivistystoimintaan yhteensä 3,9 miljoonaa euroa. Tieteeseen säätiö jakoi yhteensä 1,2 miljoonaa euroa. Apurahoja myönnettiin yhteensä 210 kappaletta, ja hakemuksia tuli 1845 kappaletta.

Itä-Suomen yliopistosta apurahan saivat:

• MD, MPH Andrew Agbaje, lääke- ja terveystiede, väitöskirjan viimeistelyyn: Vascular stiffness progression with the risk of cardiac and metabolic disease in youth: a cause or consequence?,26000 euroa.
  • Proviisori Joni Järvenpää, kemia, väitöskirjan viimeistelyyn: Mikromuovien kulkeutuminen soluun ja niiden terveysvaikutusten tutkiminen,13000 euroa.
  • Filosofian maisteri Kalle Karjalainen, fysiikka, väitöskirjan viimeistelyyn: Post-traumaattisen ja metabolisen nivelrikon uudenlaisia vaikutusmekanismeja,13000 euroa.
  • Filosofian maisteri Petri Paakkari, tekniset tieteet, väitöskirjan viimeistelyyn: Nivelruston varjoainetehosteinen kuvantaminen käyttäen kaksoisvarjoainetta ja monienergistä tietokonetomografiaa,13000 euroa.
  • Teologian maisteri Riikka Patrikainen, kulttuurientutkimus, väitöskirjan viimeistelyyn: Laulamisen ja itkuvirsien esittämisen merkitys vainajan rituaalisessa käsittelyssä karjalaisessa ja kreikkalaisessa kuolinitkuperinteessä sekä suomalaisessa ortodoksisessa hautausperinteessä,26000 euroa.
  • Kasvatustieteen maisteri Jenni Pieniniemi, käyttäytymistieteet, tutkimusvierailuun: Peruskoulun opettajan kasvattajuus. Tapaustutkimuksia pedagogisesta päätöksenteosta katsomus- ja arvokasvatustilanteissa, 8000 euroa.

Lähde: Alfred Kordelinin säätiö