Tekstitarroja lasiseinässä.

Akatemiatutkija Isaac Afaran lääketieteellisen tekniikan hanke sai Akatemian suomalais-norjalaisen yhteistyörahoituksen

Itä-Suomen yliopiston akatemiatutkija Isaac Afaran ja professori Achim Kohlerin (Norwegian University of Life Sciences) lääketieteellisen tekniikan alan kehityshanke on saanut Suomen Akatemian uuden suomalais-norjalaisen tutkimusyhteistyön rahoituksen.

Afaran ja Kohlerin hanke kehittää uutta infrapunaspektroskopiamenetelmää, jolla pyritään seuraamaan rustokudoksen kasvua reaaliajassa ja hallitsemaan kasvuparametreja kasvusyklin aikana. Tutkimustulokset voivat parantaa funktionaalista kudostekniikkaa ja tuottaa nivelsairauksien hoitoon soveltuvaa keinorustoa.

Infrapunaspektroskopian kehittäminen on yksi kolmesta suomalais-norjalaisen tekniikan alan tutkimusyhteistyöhankkeesta, joita Suomen Akatemia tukee. Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta myönsi hankkeisiin yhteensä kaksi miljoonaa euroa, josta Afaran hankkeen rahoitus on 738000 euroa.

Suomen Akatemia ja Norjan tiedeneuvosto (The Research Council of Norway, RCN) toteuttivat kahdenväliseen rahoitusyhteistyösopimukseen perustuvan pilottihaun, jonka tarkoitus on edistää tekniikan alojen kansainvälistä ja korkeatasoista tutkimusta. Hankkeet ovat kolmivuotisia.

Rahoitusyhteistyö perustuu tutkijalähtöiseen kansainväliseen yhteistyöhön. Yhteistyömallissa Akatemia ja RCN sitoutuvat vastavuoroisesti rahoittamaan oman maansa tutkijoiden ulkomaisten yhteistyökumppaneiden työtä. Kahdenvälisestä International Co-Investigator Scheme -tutkimusyhteistyöstä odotetaan merkittävää lisäarvoa rahoitetuille tutkimushankkeille.

Uusi rahoitusyhteistyösopimus täydentää Akatemian eurooppalaisen tutkimusrahoitusyhteistyön kokonaisuutta.

Tiedotteen lähde: Suomen Akatemia.