Maineikkaassa MIT-yliopistossa johtajuutta opettava Angeliki Rigos jakoi oppejaan Itä-Suomen yliopiston henkilöstölle ja opiskelijoille.
Maailman arvostetuimpiin yliopistoihin lukeutuvan Massachusetts Institute of Technologyn (MIT) tutkija, kouluttaja ja konsultti Angeliki Rigos avasi akateemisen johtajuuden oppejaan Itä-Suomen yliopiston henkilöstölle ja opiskelijoille lokakuussa 2025.
Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnalle suunnattu johtajuuskoulutus perustui MIT-yliopiston Leadership and Professional Skills and Strategies (LEAPS) -ohjelmaan, jonka opettajiin ja perustajiin Rigos lukeutuu yhdessä fysiikan professori Anna Frebelin kanssa.
LEAPS-ohjelman periaatteena on, että tieteentekijät opettavat johtajuutta muille tieteentekijöille. Yleensä johtajuuskoulutus liitetään talouteen ja liike-elämään, mutta LEAPS-ohjelma ei perustu bisneskieleen vaan akateemisuuteen.
– Ohjelman koulutus lähtee siitä, että ensin on opittava johtamaan itseä, ja vasta sen jälkeen voi oppia johtamaan muita. Et voi johtaa toisia, jos et osaa ensin johtaa itseäsi. Itsensä johtaminen on kovin paikka tieteilijälle, koska se vaatii paljon itseymmärrystä ja syvällistä yhteyttä itseensä. Hyvä johtaja on 100-prosenttisesti oma itsensä, mikä vaatii oman itsensä hallintaa, Rigos määrittää.
Johtajaksi oppiminen haastaa akateemista henkilöstöä ja opiskelijoita, sillä Rigosin mukaan valtaosa tieteentekijöistä on luonteeltaan introverttejä. Siitä huolimatta tieteilijöitä tarvitaan yhteiskunnan johtotehtäviin.
– Tieteilijät haluavat ratkaista isoja kysymyksiä, jotka helpottavat ihmisten elämää ja yhteiskuntaa. Tarvitsemme tieteilijöitä yhteiskunnan johtotehtäviin, ei vain laboratorioihin, ja lisäksi tarvitsemme enemmän naisia johtotehtäviin. Jos tieteen ja yhteiskunnan johtotehtävissä olisi 50 prosenttia naisia, maailma olisi parempi paikka, Rigos muistuttaa.
Tarvitsemme tieteilijöitä yhteiskunnan johtotehtäviin, ei vain laboratorioihin, ja lisäksi tarvitsemme enemmän naisia johtotehtäviin. Jos tieteen ja yhteiskunnan johtotehtävissä olisi 50 prosenttia naisia, maailma olisi parempi paikka.
Angeliki Rigos
Massachusetts Institute of Technologyn tutkija, kouluttaja ja konsultti
Post doc -tutkijat mukaan vertaisopettajina
Fysikaalisen kemian tutkijana uransa aloittanut Rigos on toiminut kemian professorina 28 vuotta. Hän on työskennellyt useissa johtotehtävissä MIT-yliopistossa, muun muassa Tata Center for Technology and Design -keskuksen johtajana. Tata Centerin tehtävä on auttaa köyhien ihmisten elämää teknologiaprojekteilla, joista monet ovat sijoittuneet Intiaan. Erilaisten johtotehtävien ja johtajakoulutuksen kautta Rigos päätyi LEAPS-johtajuusohjelman yhdeksi perustajaksi.
– Kun olin toiminut tiedekuntaneuvoston puheenjohtajana MIT:ssa, minulta kysyttiin, haluaisinko johtajuuskoulutusta. Tästä koulutuksesta olisi ollut varmasti hyötyä jo aiemmin. Osallistuin pitkään akateemisella uralla olleille naisille tarkoitettuun johtajuusohjelmaan, ja koska vastaavaa koulutusta ei ollut tarjolla perustutkinto-opiskelijoille (graduate students) ja post doc -tutkijoille, perustimme LEAPS-ohjelman. Viimeisten kuuden vuoden aikana olemme kouluttaneet vuosittain kahdella kurssilla noin 40 opiskelijaa kurssia kohden, Rigos taustoittaa.
LEAPS-ohjelma nojaa vahvasti vertaisopetukseen: joka vuosi Frebel ja Rigos valitsevat 8–10 post doc -tutkijaa, jotka koulutetaan vertaisopettajiksi. Samalla he saavat valmiuksia tulevaisuuden johtajiksi.
– Kun opetan vieraassa maassa kuten esimerkiksi Japanissa, kurssille osallistunut japanilainen tieteentekijä opettaa kanssasi. Täällä Itä-Suomen yliopiston kurssilla Cristina Florea opettaa kanssani, Rigos kertoo.
Rigosin yhteys Itä-Suomen yliopistoon on syntynyt MIT:ssa post doc -tutkijana toimineen Cristina Florean kautta. Itä-Suomen yliopiston teknillisen fysiikan laitokselta väitellyt Florea esitti Rigosin vetämää johtajuuskoulutusta tiedekunnan henkilöstölle sen jälkeen, kun Florea oli itse osallistunut koulutukseen MIT:ssa keväällä 2020.
Rigosin kiinnostus Suomeen pohjautuu myös siihen, että kreikkalaisten, ranskalais-saksalaisten ja amerikkalaisten sukujuuriensa lisäksi hänellä on suomalaistakin verenperintöä amerikkalaisen isoäitinsä kautta.
Johtajuuskoulutusta naisilta naisille
Nykyisin Angeliki Rigos kouluttaa myös oman, voittoa tavoittelemattoman yrityksensä Epistimin – kreikkalainen sana tieteelle – kautta ja tarjoaa johtajuuskoulutusta luonnontieteiden, teknologian, tekniikan, matematiikan ja lääketieteen alan naisille.
– Teen Epistimin kautta samaa koulutusta kuin MIT:ssa, mutta Epistimin koulutus on tarkoitettu vain tiedettä tekeville naisille. On tärkeää tehdä johtajuuskoulutusta vain naisille sekä toisaalta yhdessä miesten kesken. On joitain haasteita, joista on helpompi keskustella naisten kesken, ja kun kaikki kurssin ohjaajat ovat naisia, heistä tulee inspiroivia roolimalleja, Rigos kertoo.
Monimuotoisuus kuuluu olennaisesti akateemisen johtajuuden maailmaan: kun Rigos teki kemian alan väitöstutkimustaan MIT:ssa, laitoksen professoreista vain yksi oli nainen ja häntäkään vakinaistettu – nykyisin laitoksella on 15 naisprofessoria.
– Jos et näe laitoksella yhtään naisprofessoria, miten naisena löydät itsellesi roolimallin, Rigos kysyy.