Aivojen anatominen malli

Aivosäätio myönsi apurahoja aivosairauksien tutkimukseen

Aivosäätiö myönsi Itä-Suomen tutkijoille apurahoja aivosairauksiin liittyvään tieteelliseen tutkimustyöhön. Hankkeissa tutkitaan suunterveyden sekä ravitsemustekijöiden yhteyttä muistisairausriskiin, otsa-ohimolohkorappeuman riskitekijöitä ja erotusdiagnostiikkaa sekä epilepsiaa. Apurahansaajat julkistettiin 26. tammikuuta.

Puolet naisista ja joka kolmas 45 vuotta täyttänyt mies sairastuu jäljellä olevan elämänsä aikana vakavaan aivosairauteen. Välillisesti sairaus koskettaa vielä useampia – perheenjäseniä, ystäviä ja työtovereita. Aivosairaudet ovat kalleimmat kansantautimme. Niiden aiheuttama hintalappu suomalaisille on vuosittain jopa 11 miljardia euroa. Aivosairauksista koituu arviolta neljä kertaa suurempi lasku yhteiskunnalle kuin sydän- ja syöpätaudeista yhteensä.

Aivosairauksien tieteelliseen tutkimustietoon perustuvalla hoidolla lisätään työ- ja toimintakykyä, pienennetään sairastumisriskiä sekä vähennetään inhimillistä kärsimystä. Parantavat hoidot voidaan löytää vain tieteellisellä tutkimuksella.

Aivosäätiön apurahansaajat 2021 Itä-Suomen yliopistossa

Alzheimer-rahasto

• Asher Sam, väitöskirjatyö: Periodontal Health from Mid-life to Late-life and the Risk for Cognitive Impairment and Dementia
  • Cajanus Antti LL, väitöskirjatyö: Uudet magneettikuvantamisen sekä verinäytteiden merkkiaineet otsa-ohimolohkorappeuman erotusdiagnostiikassa ja ennusteen määrittämisessä