Tekstitarroja lasiseinässä.

A.I.Virtanen -instituutin kuvantamisyksikkö kehittää johtavan terveysalan yrityksen kanssa myelinisaation magneettikuvausta

Itä-Suomen yliopiston A. I. Virtanen -instituutin biolääketieteellisen kuvantamisen yksikön tutkimusryhmät ovat solmineet tutkimusyhteistyösopimuksen terveysalan yrityksen kanssa. Tutkimuksessa kehitetään ja testataan uusia rakenteellisia ja toiminnallisia magneettikuvausmenetelmiä myeliinivaurion ja sen palautumisen seurantaan. Tulokset validoidaan kehittyneillä histopatologisilla menetelmillä. Uudet entistä spesifisemmät myelinisaation kuvantamismentelmät ovat tärkeitä muun muassa MS-taudin etenemisen ja hoitovasteen seurannassa ja lääkehoidon kehittämisessä.

– Olemme innoissamme päästessämme soveltamaan kehittämiämme kuvantamismenetelmiä keskeiseen lääketieteelliseen ongelmaan. Tähän johtavan terveysalan yrityksen koordinoimaan tutkimusyhteistyökokonaisuuteen osallistuu useita kuvantamisen huipputason tutkimusryhmiä ympäri maailman, sanoo tutkimuksesta Itä-Suomen yliopistossa vastaava professori Olli Gröhn.

Yhteisrahoitteisen Advancing myelin MR imaging as quantitative clinical biomarker -tutkimusprojektin kesto on 1,5 vuotta ja kokonaisbudjetti 240 000 €. Tutkimus tehdään professori Olli Gröhnin ja tutkimusjohtaja Alejandra Sierra Lopezin tutkimusryhmissä.