MRI-laite

Kuopio Health -ekosysteemi vahvistuu uudella huippulaitteistolla

Pohjois-Savon asema biolääketieteellisen kuvantamisen osaamiskeskittymänä vankistuu entisestään, kun Kuopiossa käynnistyy PET-MRI -yhdistelmäkuvantaminen ensimmäisten joukossa Suomessa.

Kuopiossa sijaitsee tätä nykyä kokeellisen magneettikuvantamisen (MRI) kansallinen keskus ja yksi maamme kolmesta PET-kuvantamisen merkkiaineiden valmistuslaitteistosta.

Professori Olli Gröhn Itä-Suomen yliopistosta kuvailee yhdistelmää valtakunnallisesti ainutlaatuiseksi. Hänen mukaansa eri kuvantamismuotoja yhdistävä teknologia on yksi nopeimmin kehittyvistä biolääketieteellisen kuvantamisen osa-alueista.

– Nykyaikainen kuvantaminen mahdollistaa kudosten rakenteen, aineenvaihdunnan ja toiminnan kuvaamisen ihmisessä ja eläimissä vahingoittamatta kohdetta, Gröhn kertoo.

Uusi PET-magneettilaitteisto sijoitetaan osaksi A.I. Virtanen -instituutin kuvantamisyksikköä ja Kuopion yliopistollista sairaalaa, jolloin se on myös yritysten, oppilaitosten ja muiden julkisten toimijoiden käytössä. Yritysten kanssa onkin jo suunnitteilla pilottihankkeita, ja hankkeisiin osallistuvat yritykset myös kattavat osan kustannuksista.

Pohjois-Savon maakunnan yhteistyöryhmä puoltaa noin 1,8 miljoonan euron arvoisen laitteiston hankintaan Euroopan aluekehitysrahaston tukea noin 1,3 miljoonaa euroa.

Lähde: Pohjois-Savon Liitto

Professori Olli Gröhn, Itä-Suomen yliopisto, p. 050 3590963, olli.grohn (at) uef.fi