Juokseva mies.

50 vuotta nivelten terveyden tutkimusta

Pioneeritutkimuksena alkanut sovelletun fysiikan luu- ja rustotutkimus on nykyään alansa maailman huippua.

• Teksti ja podcast Marianne Mustonen
  • Kuvat Raija Törrönen, Mostphotos ja Petri Tanska

—Luu- ja rustotutkimuksella on yliopistossamme hieno ja pitkä perinne, kertoo luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnan dekaani, professori Jukka Jurvelin.

—Alan tutkimus sai alkunsa Kuopion yliopistollisessa sairaalassa jo 1970-luvulla ylifyysikko Paavo Karjalaisen ja professori Esko Alhavan aikana. Kuopion yliopistollisen sairaalan fyysikot ja ortopedit kehittivät yhdessä laitteita osteoporoosin tutkimukseen ja sovelsivat menetelmiä kliiniseen potilasdiagnostiikkaan.

1980-luvun alussa nuorelle fysiikan opiskelijalle avautui gradutyöntekijän paikka anatomian laitoksella professori Heikki Helmisen käynnistämään nivelruston tutkimushankkeeseen.

—Olin siellä ensimmäinen fyysikko kautta aikojen, hän kertoo.

—Siihen aikaan tutkittiin biomekaanisilla mittausmenetelmillä fyysisen kuormituksen vaikutusta nivelruston mekaanisiin ominaisuuksiin.

Jurvelin jatkoi opintojaan sairaalafyysikoksi ja väitteli vuonna 1991, aiheenaan nivelruston rakenteen ja koostumuksen yhteys kudoksen toiminnallisiin ominaisuuksiin.

—Teimme Kuopiossa täysin alan pioneeritutkimusta. Ensin piti kehittää osa tutkimusvälineistä, sitten vasta pääsi tekemään varsinaista tutkimusta. Lihakunnalta haettiin naudan polviniveliä tutkimusmateriaaliksi. Ne ovat isoja ja hyviä tutkimukseen, nivelruston rakenne samankaltainen kuin ihmisen polvinivelessä.

—Väitöskirjatutkimuksessani kehitimme tutkijakollegan kanssa kliinisen mittalaitteen, jolla voitiin tutkia leikkaussalissa ruston kuntoa mekaanisesti painelemalla. Nivelruston jäykkyysmittauslaite oli varmasti yliopistomme ensimmäisiä kaupallisia laitteita, jonka myötä alkoi myös kaupallistamisen kehittäminen laajenemaan.

Jukka Jurvelin.
Jukka Jurvelin

Jos nivelrusto pehmenee, se voi huonosti.

Luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnan dekaani, professori

Röntgen-varjoaineita voidaan yhdistellä uusiksi, älykkäiksi cocktaileiksi.

Luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnan dekaani, professori

Podcastin vieraana yliopistotutkija Petri Tanska sovelletun fysiikan laitokselta.
Taulukko. Kuva Petri Tanska.
Biomekaaninen polvinivelmalli
Tanska Petri.