Männynhavuja

Uusia opintoja metsätieteellisen osaamisen ja ajattelun kehittämisestä kiinnostuneille

Paljon puhutaan siitä, että metsä liittyy Suomessa kaikkeen. Mitä metsistä tiedetään ja miten niitä tutkitaan? Miten metsä voi työllistää? Miten voi oppia lisää metsistä? Entä mitä metsäsuhde tarkoittaa, ja onko meillä jokaisella sellainen?

—Olemme Itä-Suomen yliopiston metsätieteiden osastolla kehittäneet metsätieteen perusasioihin pureutuvan avoimen kurssin Johdanto metsätieteisiin ja metsätalouteen 1. Kurssi vastaa metsäisiin kysymyksiin ja herättelee pohtimaan metsien merkityksiä ja tutustumaan metsätieteisiin, kertoo hankesuunnittelija Elli Hämynen.

Kurssilla tarkastellaan Suomen metsien käyttöä kaskenpoltosta tervatalouden kautta monitavoitteiseen metsänhoitoon, metsäpolitiikan suuntauksiin ja metsänhoidon monipuolisiin ratkaisuihin. Sen aikana perehdytään myös metsävaroihin, metsien erilaisiin käyttömuotoihin, monimuotoisuuteen, ekosysteemipalveluihin ja metsien tulevaisuuskuviin.

—Kurssi kuuluu metsätieteen perusopintoihin ja palvelee myös opintojen laajentamisesta kiinnostuneita lukiolaisia, sekä työelämässä metsätietoja kaipaavia. Kurssille ovat Avoimen yliopiston kautta tervetulleita aivan kaikki metsätieteellisen osaamisen ja ajattelun kehittämisestä kiinnostuneet, Hämynen sanoo.

—Kurssi avattiin juuri 1.9. ja se saavutti heti suuren suosion, joten odotamme innolla sen toteutusta ja kokemuksia. Kerromme mielellämme lisää kurssista ja myötätuulessa olevasta metsäalan yliopistokoulutuksesta laajemminkin, sanoo kurssin vastuuopettaja Jukka Tikkanen.

Kurssin tekemisessä on ollut mukana laaja asiantuntijaryhmä. Kurssihankkeen kautta pyritään myös syventämään yhteistyötä muiden metsäalan koulutusta tarjoavien oppilaitosten ja työelämäkontaktien kanssa, jotta verkkokurssi mahdollistaisi laaja-alaisen jatkuvan oppimisen metsätieteissä. Hanketta ovat tukeneet Metsäkoulutus ry ja Metsämiesten säätiö.

Hankesuunnittelija Elli Hämynen p.050 505 3494, elli.hamynen (a) uef.fi
Professori Jyrki Kangas, jyrki.kangas (a) uef.fi